Alle friske ved Skedsmotun

Beboerne er fulgt nøye av både kommuneoverlegene og personalet gjennom denne perioden. De har vært isolert på postene de bor på, og diverse smittevernstiltak har vært iverksatt. I dag oppheves isolasjonen for de siste beboerne, og institusjonen erklæres for smittefri.

Berømmer ansatte

- Jeg vil gjerne berømme de ansatte ved Skedsmotun for den formidable innsatsen de har gjort i en krevende tid. Man kan med stolthet si at man jobber på Skedsmotun, sier kommunalsjef for helsehus og institusjon Helene Hallingstorp.

At alle er friske betyr imidlertid ikke at man åpner dørene til bo- og omsorgssenteret med det første.

- Skedsmotun vil holde stengt på lik linje med kommunens øvrige institusjoner, til vi får signaler fra overordnede helsemyndigheter om at det er trygt å åpne dem for besøk. Jeg skjønner at mange er utålmodige nå, men smittevernet må komme først, sier ordfører Jørgen Vik.

Bakgrunn

Den første smittede beboeren på Skedsmotun ble diagnostisert med koronasmitte den 15. mars i år. På et tidspunkt var 14 beboere smittet av viruset. Fire beboere har dødd som følge av korona, to andre har dødd med korona som biårsak.