Over tre millioner sider lest i Sommerles

29 896 bøker, over tre millioner sider lest og 2340 deltakere var med på Sommerles i Lillestrøm.

Bibliotekenes sommerleskampanje sommerles.no har satt nye rekorder både i Lillestrøm og resten av landet. Totalt har 164 136 barn fra 1-7 trinn deltatt i Norge, lest 232 3265 bøker og 242 933 9885 sider.

Sommerles.no er en landsomfattende digital sommerleskampanje for elever fra 1-7. trinn. Hver sommer åpnes kampanjen 1. juni og den varer til midnatt 31. august. Du registrerer bøkene du leser, kan følge med på sommerleshistorien, svare på oppgaver og legge inn kodeord hele sommeren igjennom. Underveis er det mange ulike trofeer du kan plukke med deg, for eksempel for å lese flere bøker av samme forfatter, for å lese på andre språk enn norsk og for å skrive kommentarer til bøkene du har lest.

Du går opp i level, og på level 10, 20, 30 vil du få beskjed om at du kan hente en premie på biblioteket. Lillestrømbibliotekene har i tillegg delt ut premier på level 40 og 50- og høyere enn det også! Blant de mest populære premiene i år har vært fossile haitenner, polerte steiner med og uten smykkesnor, krystaller i ulike utførelser og selvfølgelig årets armbånd.

Alle sommerlesdeltakere blir invitert på isfest. I år er det to isfester, en 4. september på Strømmen og en 11. september på Frogner. Grunnet korona er det begrenset antall plasser, og du melder deg på via www.detskjerilillestrom.no På isfesten kommer Simon Stranger og forteller fra den helt ville bokserien Kokotopia, det trekkes ekstrapremier som gigahaitenner og deles selvfølgelig ut is!

Lillestrømbibliotekene har laget boktipsvideoer som er delt i hele sommer. Og neste år blir det enda mere gøy!