Sølv til Lillestrøm-design

Den 12. juni i år vant designbyrået NoA Ignite en sølvmedalje i European Design Awards (EDA) i klassen BRANDING / Integrated identity applications – med Lillestrøms visuelle identitet.

Det er ikke ofte at kommunal design vekker begeistring og innbringer sølvmedaljer. Bare Oslo kommune har greid det samme tidligere, på europeisk nivå.

Lensemerkene er utgangspunktet

Lillestrøms visuelle identitet/grafiske profil tar utgangspunkt i gamle lensemerker fra Fetsund lenser, og karakteristiske former fra de tidligere kommunene Skedsmo og Sørum. Lensemerkene ble brukt på tømmerstokker i forbindelse med fløtingen, og et prinsipp for lensemerkene var at du bare skulle behøve å se halve merket for å forstå hvem som eide stokken.

Les mer om vår visuelle identitet.

«Ulikhetene forener oss»

Under forarbeidene med profilen utførte kommunen en brukerundersøkelse som viste én ting alle var enige om: Vi er så forskjellige! Den visuelle identiteten/grafiske profilen tar derfor også utgangspunkt i ulikhetene, og at ulikhetene forener oss og gjør oss sterke. At de ulike regionene i den nye kommunen er ulike og ønsker å fortsette med egne særpreg, er et trekk vi skal sette pris på og bruke for det det er verd.

To halve blir en hel

Derfor brukes Lillestrøm kommunes «lensemerker» slik: Enten kan man vise et halvt lensemerke. Eller så kan man koble sammen to ulike lensemerker til én figur. Fordi det er ulikhetene som forener oss.

Bakgrunn

European Design Awards er en sammensetning av 15 kommunikasjons- og designmagasiner fra hele Europa. Hvert år feirer organisasjonen europeisk illustrasjonsarbeid, grafisk- og digital design, og premierer de beste bidragene. Europeiske kommunikasjons- og designbyråer står fritt til å melde inn sine beste prestasjoner i ulike klasser. 2021-kåringen skjedde på EDAS årlige møte, den 12. juni. Møtet ble avholdt i Valencia i Spania.

Les mer om European Design Awards