Løfter frem nye NAV Lillestrøm

Det innebærer en sterk samfunnsforpliktelse og et stort engasjement å skulle bygge verdens mest fremtidsrettede NAV-kontor.

IMG 0973bweb Av: Elin Wiesener (tekst og foto)

Det var lederne for NAV-kontorene Skedsmo, Sørum og Fet skjønt enige om under kick-off for sammenslåingen til nye NAV Lillestrøm. Fra 1. januar 2020 skal NAV Lillestrøm være oppe og gå, og de fremtidige kollegene i NAV Skedsmo, NAV Fet, NAV Sørum og flyktningavdelingen i Skedsmo og Sørum kommune var samlet for å markere oppstarten.

– Vi skal bygge noe helt nytt stein for stein, så hvorfor skulle ikke vi kunne bli verdens mest fremtidsretta NAV-kontor? Hvorfor skulle ikke innbyggerne i Lillestrøm få de aller beste tjenestene som overhode mulig, spør NAV-leder i Skedsmo, Daniel Berg-Hansen. Og det er ikke hvem som helst som er satt til å bygge NAV Lillestrøm. Rundt regnet har visst medarbeiderne som skal inn i NAV Lillestrøm rundt 1000 års NAV-erfaring.

– Vi har folk av alle mulige slags bakgrunner. Vi har med oss BI-folka, de fra Blindern, de med høgskoleutdanning og de som ikke tok noen formell utdannelse i det hele tatt, og alle er veldig viktige, sier Berg-Hansen og fortsetter: – Det innebærer en sterk samfunnsforpliktelse og et stort engasjement å skulle bygge verdens mest fremtidsretta NAV-kontor. Derfor spør jeg dere; vil dere være med å bygge?

Å endre i fart

– Vi har satt sammen et program med folk som skal få oss til å bli et vinnerteam til vi starter opp om 468 dager, sier leder i NAV Fet, Nina Yvonne Bjønness.

Og først på programmet er NAV-direktør Sigrun Vågeng med gode råd om omstilling.

– Det kan være slitsomt å stå i endring. Nå er dere ganske spente, og noen opplever sorg over det som blir borte. Det må vi få kjenne på. Da er det viktig å tenke på at det dere har hatt har vært verdifullt, men nå skal dere flytte sammen til noe nytt. Dere er en del av det overordnede målet, og vi skal alle endre oss for å gi brukerne enda bedre opplevelser, sier Vågeng. Hun understreker at digitaliseringen gjør at vi alle må endre oss for å møte brukernes forventninger.

– De stiller nye krav til oss. Vi må finne ut av hva vi kan gjøre smartere så vi kan bruke pengene på en bedre måte og tilby mer til de som trenger det mest, sier Vågeng og minner om at vi også må være et fremoverlent NAV mens vi dreier.

– NAV Lillestrøm er en realitet, og du er med på et fantastisk lag. Du skal være med å endre i fart og får enda mer kompetanse å spille på rundt deg. God reise – jeg reiser sammen med dere!

Niende størst i landet

Prosjektleder og kommende rådmann for Lillestrøm kommune, Trine Wikstrøm, var overrasket da hun fikk se den fullsatte salen med fremtidige medarbeidere i NAV Lillestrøm.

– Jeg har jo sett tall, men det er først nå jeg ser hvor mange dere er og hvor stort dette blir!

Hun forteller om nye Lillestrøm kommune, som med sine 85 000 innbyggere blir den niende største kommunen i landet. Kommunestyret har akkurat vedtatt hvilke verdier som skal være førende for Lillestrøm kommune.

– Det er nytekning, inkludering og tillit - og det passer jo så godt til NAV, sier Wikstrøm.

Hun oppfordrer de ansatte til å benytte anledningen og få et sterkt eierskap i utformingen av nye NAV Lillestrøm.

– Bygg et godt, nytt NAV-kontor. Vi gir dere tillit!

NAV + Lillestrøm kommune = sant

Fylkesdirektør i NAV Akershus, Lise Westly, forteller at NAV Lillestrøm vil ha en mye større påvirkningskraft enn de enkelte kontorene har i dag.

– Som NAV Lillestrøm skal vi synes i landssammenheng, vi får for eksempel bli med i et nettverk med de ti største kommunene i landet, forklarer Westly. Hun understreker også at NAV og kommunen heier frem NAV Lillestrøm sammen gjennom partnerskapet.

– Vi har jo et felles mål om å innfri samfunnsoppdraget vårt! Det er spesielt spennende at flyktningavdelingene i Skedsmo og Sørum kommune også kommer inn og blir en del av NAV Lillestrøm.

Avdelingsleder i flyktningetjenesten i Skedsmo, Yasir Islam, var en av konferansier Siri Kristiansens gode hjelpere, som var på scenen og svarte på spørsmål salen hadde sendt inn om NAV Lillestrøm.

– Jeg tror det kan bli veldig bra å bli en del av NAV så vi kan jobbe enda tettere sammen, sier Islam.

Former det nye kontoret

Den kanskje aller viktigste delen av samlingen var workshopen, der alle medarbeiderne skulle jobbe i grupper og komme med sine forslag til organiseringen av det nye NAV-kontoret.

– Vi håper dere bidrar inn med alle deres kompetanse i workshopen. Det er jo nå den virkelige jobben med å bygge verdens mest fremtidsretta NAV-kontor begynner, sier Ann Iren Fidgett, NAV-leder i Sørum.

I en blå skinnstol i lobbyen på Holmen fjordhotell sitter teamkoordinator i NAV Sørum, Diana Schultze, og skriver så det knitrer i tastaturet. Som gruppeleder prøver hun å få ned gruppens mange innspill.

– Det bobler over av forslag og ideer, så det er vanskelig å få skrevet alt ned, ler Schultze.

På bordet ligger en haug med sammenkrøllete ark. Gruppen er allerede i gang med å tegne opp sitt åttende organisasjonskart, og det er ikke enkelt å komme til enighet. Spørsmålene strømmer på underveis. Skal vi egentlig ha et mottak? Hvordan kan vi støtte NAV-leder i alle sine funksjoner? Og hvordan skal vi få mer tid til arbeidssøkerne?

– Det har vært litt høyt og lavt og mange gode diskusjoner. Det blir veldig gøy å se hvor store vi blir og hvilken påvirkning vi kan ha som det niende største kontoret i landet, sier Hege Ekra, teamkoordinator og tillitsvalgt i NAV Skedsmo. Hun forteller at det er en travel tid som tillitsvalgt om dagen, men at det er spennende å få være med å påvirke.

NAV-direktør Sigrun Vågeng passet også på å takke verneombud og tillitsvalgte for den viktige jobben de gjør. – Vi er veldig opptatt av de gode rådene dere gir til lederne!

Førstemann ut

I løpet av de to dagene med oppstartseminar rakk medarbeiderne på dagens fem enheter å bli godt kjent. De fikk se video om hverandre, hadde NAV-Quiz og tilbrakte kvelden sammen.

Under festmiddagen ble det mange gode taler. Her snakket blant annet kommunaldirektør Bjørg Torill Madsen om at NAV er først ute blant tjenesteområdene i Lillestrøm kommune med kick-off og prosjektoppstart.
Leder for nye NAV Sandefjord, som allerede har vært gjennom en sammenslåing, kom også og delte sine erfaringer med å gå fra tre NAV-kontor til ett. Tidligere volleyballproff Jan Kvalheim var også på plass for å serve nye NAV Lillestrøm. Selv sier han at han har null utdannelse, men masse selvtillit, og tror at han har kommet langt med alltid å fokusere på det han er god på.

– Jeg vet at jeg er ekstremt dårlig på veldig mye, men fokuserer kun på det jeg kan!

Her er Kvalheims tips for trivsel og et godt arbeidsmiljø.

  • Husk at man kan trene seg opp til å bli optimist ved å tenke positivt
  • Vær flinke til å få frem det beste i hverandre, det er viktig at alle unner hverandre suksess og fremsnakker de rundt
  • Ta godt imot de nye og husk at noen må ta rollen med å sprite opp hverdagen
  • Gled deg til noe på jobben hver dag
  • Gjør en god gjerning hver dag
  • Evaluer din egen innsats daglig

    Deler gode erfaringer fra Sandefjord

    Sandefjord var den første formelle sammenslåingen etter kommunereformen. Leder for NAV Sandefjord tok derfor turen for å gi råd til nye NAV Lillestrøm.
    Henning F. Johansen er leder for NAV Sandefjord, som var først ut med å slå sammen NAV-kontor etter den nye kommunereformen. Fra 1. januar 2017 ble NAV Andebu, NAV Stokke og NAV Sandefjord slått sammen til ett kontor.

    – Vi har sett verdien av å bruke tid på å bli kjent og skape engasjement for det nye, forteller Johansen til medarbeiderne fra Skedsmo, Fet og Sørum, som er samlet på kick-off for NAV Lillestrøm. Han oppfordrer de ansatte til å bruke tiden godt fram til 2020 og jobbe fram den nye organisasjonen.

    – Vi hadde 14 prosjektgrupper i forkant, og disse arbeidsgruppene har vært enda viktigere enn jeg hadde trodd, sier Johansen og oppfordrer de ansatte til å tenke helt nytt når et nytt NAV-kontor skal bygges.

    – Vi kan gjøre nye prioriteringer og finne helt nye arbeidsmetoder. Mange har vært redde for at de minste kontorene lett kan bli slukt i sammenslåingen, men jeg synes det var litt kult at vi endte opp med å jobbe mest som det minste kontoret. Vi valgte deres helhetlige oppfølgingsmodell framfor spesialistorganiseringen på det største kontoret.

    De har også testet ut nye løsninger for å møte innbyggerne der de er.

    – Det har vært mye snakk om NAV i butikk, men vi har gode erfaringer med NAV i servicesenter og bibliotek, forteller Johansen.

    Johansen var prosjektleder for nye NAV Sandefjord samtidig som han var NAV-leder for det gamle NAV-kontoret. Det vil han ikke anbefale.

    – Det er lett å undervurdere hvor mye tid som går med til organisering av det nye kontoret. Skulle jeg gjort prosessen på nytt hadde jeg også begynt mye tidligere å jobbe med IKT. Det var en mye større jobb enn jeg hadde forutsett å få samkjørt datasystemene fra de ulike enhetene.
    Han tipser også om etableringsstøtteprosjektet i direktoratet.

    -Der kan man få gode tips og råd i prosessen dere nå er inne i!

    IMG 1133web