Suzannah Rehell Øistad

Suzannah (født 1997) er billedkunstner og bosatt i Fetsund. Hun er utdannet fra kunsthøgskolen i Oslo og jobber profesjonelt som billedkunstner med grafikk som hoveduttrykk.

Hennes arbeidssted er på Blaker gamle meieri, i det gamle grafikkverkstedet til Guttorm Guttormsgaard, hvor hun også er verksmester. Hun jobber med tresnitt, hvor hun med ulike figurer og former trykker lag på lag. Suzannah er med på å kuratere Blakerbiennalen 2023.

Suzannah har tidligere deltatt på en rekke utstillinger og har mottatt diverse stipender og priser for sitt kunstneriske arbeid. Hennes arbeider er innkjøpt flere steder og hun har bred erfaring som kursholder.

Stipendet vil hun bruke til sitt neste kunstprosjekt, i tillegg til å utvikle seg som billedkunstner gjennom forskning og arbeid med ulike teknikker og materiale.

Juryen vurderer Suzannah som en meget dyktig kunstner. Hun er også en viktig bidragsyter i å tilrettelegge for formidling av kunst. Hun er fremdeles i utvikling og svarer godt på kriteriene for ordningen. Juryen er stolt av å kunne gi henne kommunens kunstnerstipend for 2023.

Isabel Linnea Gjærum

Isabel (født 2003) arbeider med illustrasjon og ulike visuelle uttrykk. Hun er fra Skedsmokorset og har en drøm om å kunne leve av kunst og innholdsmarkedsføring. Hun tar nå en bachelor i visuell kommunikasjon ved universitetet i Sørøst-Norge og har tidligere gått på Lillestrøm videregående skole.

Isabel går under kunstnernavnet Amuzeez på sosiale medier. Hun har over 60 000 følgere på Instagram og 20 000 på TikTok. Hun har også en egen konto på Twitch og er i ferd med å publisere innhold på YouTube.

Isabel har gjort flere ulike freelanceoppdrag, blant annet illustrasjoner for Lillestrøm skolekorps. Isabel oppgir i søknaden at stipendet skal benyttes til utviklingen av en tegneserieroman, for å dekke utgifter til test-print, kamera samt animasjon av en virtuell avatar, til bruk i markedsføringen.

Juryen opplever Isabel som en «up and coming» kunstner, med et spennende og moderne uttrykk. Hun svarer godt på kriteriene for ordningen. Juryen er stolt av å kunne gi henne kommunens kunstnerstipend for 2023.