Da ble Nuova Vita, som betyr «Nytt Liv», avduket på Bondtangen i Lillestrøm. Kunstneren bak installasjonen er Turid Gyllenhammar, som har skapt en serie skulpturer i form av kjoler som symboliserer kvinners eierskap til sitt eget liv.

Nuova Vita er kunstverk nr. 11 og det siste kunstverket i parken. Det hele startet i 2009 med «Hammering man» og opprinnelig var planen å etablere 10 kunstverk langs flomvollen i Nitelva og i Sagdalen ved Sagelva.

Elvebredden kunstpark eies og driftes av Lillestrøm kommune. Parken er finansiert av Lillestrøm kommune med støtte fra LillestrømBanken/Romerike Sparebank, som har vært en viktig drivkraft i etableringen av parken,
samt Sparebankstiftelsen DNB, og KORO (Kunst i offentlig rom).

Her kan du lese mer om Nuova Vita og de andre kunstverkene i Elvebredden kunstpark.