Se meg – bry deg ekstra om meg i sommer

Alle barn fortjener en trygg og god sommer. Vi vil gjøre alt vi kan for at barna i vår kommune skal få en fin sommerferie.

Lillestrøm kommune har aktiviteter og tilbud om hjelp til barn og unge i sommer. Som voksen kan du bidra med å se- gi tid og vise omsorg.

Les mer om de ulike tilbudene

Er du bekymret for et barn?

Barna våre har kommet tilbake til barnehage og skole etter en vanskelig tid med karantene og isolasjon. Sommerferien kan gjøre at barn som lever under vanskelig forhold kan bli ekstra sårbare og utsatt og må tilbringe mer tid med voksne som ikke er trygge for dem.
For barn og unge som blir overlatt mye til seg, har en mamma og pappa som drikker for mye, kan mange uker borte fra barnehage og skole være ekstra vanskelig.

Barneverntjenesten

Barn og unges alarmtelefon

Hvis du som voksne blir bekymret for at et barn trenger hjelp - så vis at du bryr deg- gjør noe med det- som voksen kan du også ringe for råd og veiledning.

Barn og unges alarmtelefon 116 111 er åpen hele uken. Voksne, barn og unge som er bekymret kan ringe hele døgnet. Der møter de profesjonelle voksne som kan hjelpe. Det er gratis å ringe.
Alarmtelefonen for barn og unge er en nødtelefon for barn og unge. Det finnes 15 store barnevernvakter i Norge. Det er de som svarer når du ringer 116 111 i deres åpningstid.

Alarmtelefonen vurderer om det er behov for:

• Hjelp her og nå
  • Sende bekymringsmelding til barneverntjenesten
  • Ta kontakt med andre hjelpetjenester
  • Gi råd om hvordan du kan få hjelp fra andre