Om renovasjonsabonnement

Alle private husholdninger må ha et renovasjonsabonnement. Du er selv ansvarlig for å bestille dette om boligen din ikke har det.  Bor du i et boretslag så må bestillingen gå via styret i borettslaget.

Jeg ønsker å endre størrelse på beholderen min

  1. Restavfallsbeholder

    Ønsker du en annen størrelse på restavfallsbeholderen, kan du kontakte oss på e-post eller telefon 66 93 84 00.

    • Oppgi navn, adresse, telefon og hvilken størrelse du trenger.
    • Endrer du størrelsen på restavfallsbeholderen, vil dette også påvirke renovasjonsgebyret.
    • Det tar 1–2 uker å få ny beholder. Det kan ta noe lengre tid ved ferietider.

    Bor du i et boretslag så må bestillingen gå via styret i borettslaget.

  2. Papirbeholder

    Det er gratis å få større beholder for papp, papir og kartong. 
    Du kan bytte til større papirholder hos ROAF

    Eller kontakt Servicesenteret på e-post eller telefon 66 93 84 00.

    Det tar 1–2 uker å få ny beholder. Det kan ta noe lengre tid ved ferietider.

Kan jeg dele avfallsbeholder med naboen min?

Ja, du kan velge å dele beholdere med én eller flere naboer. Dette kan redusere både plassbehov og renovasjonsgebyr.  Men du må først avtale dette med naboen og deretter kontakte kommunen for å formalisere endringen. 

Slik går du frem:

  • Avtal med naboen din om dere skal dele beholdere. Bli enige om hvor store beholder dere trenger, og hvor disse skal plasseres
  • Ved behov for avklaring av plassering for avfallsdunene, må dette undersøkes i forkant med ROAF
  • Hvis dere skal bytte restavfallsbeholder, kontakt oss på e-post og oppgi navn, adresse, telefon og hvilken størrelse dere trenger. Husk å sette naboen på kopi, slik at alle er informert om endringen 
  • Hvis dere kun ønsker å dele en av de andre beholderne kan dette gjøres på Roaf.no

Jeg ønsker å gå ut av samarbeidet om felles avfallsbeholder med naboen

Dersom du allerede deler avfallsbeholder med én eller flere naboer, men ønsker å gå ut av samarbeidet for å ha egne beholdere, så må du snakke med naboene før du sender inn melding om endringen. Det er viktig at alle i samarbeidet er informert om endringen da det vil ha konsekvens for renovasjonsgebyret.
Kontakt oss på e-post og oppgi navn, adresse, telefon. Oppgi hvilke dunker og størrelse som skal endres. Skriv hvilke naboer du deler med i dag og hvordan dere ønsker den nye løsningen skal være. Husk å sette naboen på kopi, slik at alle er informert om endringen.

Gebyrfordeling ved samarbeid av avfallsbeholdere

Ved deling av restavfallsbeholdere vil renovasjonsgebyret som hovedregel fordeles med lik andel på de involverte. Dersom man ønsker fordeling av gebyret med ulik andel, må dere sende inn en skriftlig avtale på dette. Husk at behovet og beboersammensetning kan endres over tid. En ulik fordeling vil vedvare frem til vi mottar skriftlig endringsmelding, uavhengig av eventuelle eierskifter, endring i antall beboere og lignende. Endring av gebyrfordeling må avtales mellom alle involverte og meddeles skriftlig, både ved endring av andel og dersom noe ønsker å gå ut av samarbeidet og bestille egne beholdere. 

Beholderen min er ødelagt/sprukket

Er avfallsbeholderen din ødelagt, kan du bestille ny hos ROAF. Det tar 1–2 uker å få ny beholder. Det kan ta noe lengre tid ved ferietider.

Bestill ny avfallsbeholder hos ROAF.

Eller kontakt Servicesenteret på e-post.

Jeg trenger å opprette nytt abonnement

Har du et nyoppført hus eller av andre grunner trenger å opprette et nytt abonnement, så bestiller du dette ved å kontakte oss på e-post eller telefon 66 93 80 00.

Oppgi navn, adresse, telefonnummer og hvilken størrelse du trenger på beholderne.

Du vil da få utlevert:

  • Beholder for restavfall, inkludert plast
  • Beholder for papp, papir og kartong
  • Beholder for matavfall
  • Beholder for glass- og metallemballasje
  • Rød boks for farlig avfall
  • Matavfallskurv til å ha på kjøkkenet
  • Grønne poser til matavfall

Hva koster det?

Det er størrelsen på restavfallsdunken som avgjør renovasjonsgebyret.

Priser på renovasjonsbeholdere

  • 140 liter anbefales til 1 husholdning og koster 4 920 kr per år
  • 240 liter anbefales til 2 husholdninger og koster 8 435 kr per år
  • 360 liter anbefales til 3-4 husholdninger og koster 12 652 kr per år
  • 660 liter anbefales til 5–6 husholdninger og koster 23 196 kr per år

Ekstrasekk

Har du ekstra mye avfall en periode kan du kjøpe ekstrasekken. Den setter du fram på tømmedag sammen med restavfallsbeholderen.

Ekstrasekker kan blandt annet kjøpes på  rådhuset i Lillestrøm.
Se liste over utsalgsteder 

Sekken kan du bruke til vanlig restavfall, og du setter sekken ved siden av restavfallsbeholderen på tømmedagen, så tar renovatøren med seg sekken. Ekstrasekken er gjennomsiktig slik at vi har kontroll på at uønsket avfall, som blant annet elektriske- og elektroniske produkter og farlig avfall, ikke havner i sekken.

NB! Grønne poser med matavfall skal ikke kastes i ekstrasekken, bruk beholderen til dem.