Mål
Newton Lillestrøm tilbyr praktisk undervisning i matematikk, naturfag og teknologi.
Vi støtter realfagsundervisningen og bidrar til å utjevne forskjeller mellom skolene når det gjelder mulighet for praktisk undervisning og tilgang til relevant utstyr.
Målgrupper
Elever på 2., 6. og 9. trinn i Lillestrømskolen.
Hva gjør vi?
Newton Lillestrøm er en del av undervisningstilbudet i Lillestrømskolen. Vi tilbyr undervisningsopplegg som følger læreplanen, med vekt på praktisk arbeid og refleksjon. Modulene er knyttet til konkrete kompetansemål.
Besøkene er obligatoriske for alle skoler i kommunen. Dette sikrer at alle elever får møte teori, praktiske aktiviteter og moderne utstyr som støtter læringsmålene.
Vi utvikler også nye undervisningsopplegg for det nasjonale Newton-nettverket. Disse tar ofte utgangspunkt i temaer som er krevende å undervise, eller utstyr skolene vanligvis ikke har.
Newton Lillestrøm bidrar også til:
- First Lego League-finale for alle 3. trinn
- Girl Tech Fest for 5. trinn
Hvert skoleår deltar rundt 3200 elever på våre undervisningsmoduler.
Organisering
Newton Lillestrøm er en del av oppvekstsektoren i Lillestrøm kommune og holder til ved Sophie Radich skole.
Vi driftes av Lillestrøm realfagssenter og har tre Newton-lærere i deltidsstillinger. Lærerne er rekruttert fra Lillestrømskolen og underviser der når de ikke er hos Newton.
Senteret består av to undervisningsrom med amfi og et laboratorium.
Newton Lillestrøm åpnet 7. mars 2023.
Undervisningstilbudet
Undervisningen skjer i moduler som er en integrert del av skolens undervisning. Det legges opp til for- og etterarbeid på skolene.
Moduler som undervises:
2. trinn - Willy utforsker vekt og friksjon
Elevene bruker Lego Essential til å utforske friksjon. De jobber etter vitenskapelig metode, bygger, koder og presenterer resultater. Dagen avsluttes med en konkurranse.
Modulen gir erfaring med utstyr før First Lego League på 3. trinn.
6. trinn – PLAST – fra makro til mikro
Elevene jobber i grupper på lab, undersøker ulike prøver for mikroplast og bruker digitale verktøy. De lærer om plastforurensning og mulige løsninger, og får erfaring med moderne forskningsutstyr.
9. trinn – Fotosyntesen
Elevene blir kjent med plantecellen gjennom 3D-modeller og mikroskopering. De utforsker fotosyntese og celleånding ved hjelp av sensorer og målinger.