Hva er innsyn?

Det er ulike typer innsyn. Innsyn etter personvernlovverket gir deg rett til å få kommunens bekreftelse på om vi behandler personopplysninger om deg, og hvordan vi behandler disse. Innsyn i en sak etter annet lovverk, kan gi deg tilgang til sakspapirer i hele saken du søker innsyn i.

Hvis du ønsker innsyn i sakspapirer i en konkret sak må du enten søke selv i postlisten, eller søke om innsyn etter offentlighetsloven eller forvaltningsloven.

Få innsyn i offentlige dokumenter i vår postliste

Rett til innsyn etter personvernlovverket

Når kommunen behandler opplysninger om deg, har du alltid rett til å vite:

  • hvilke data som behandles
  • hva opplysningene brukes til
  • hvor lenge opplysningene skal lagres
  • om opplysningene er delt med andre
  • hvordan vi har fått opplysningene
  • om det tas automatiserte avgjørelser med opplysningene

I tillegg skal du få informasjon om dine rettigheter.

Slik ber du om innsyn

Du kan kontakte kommunen og be om å få innsyn i dine personopplysninger ved å sende en e-post til postmottak@lillestrom.kommune.no eller et brev til Postboks 313, 2001 Lillestrøm.

Når du søker om innsyn må du legge ved følgende informasjon:

  • Fullt navn
  • Folkeregistrert adresse
  • Kopi av gyldig legitimasjon
  • Hvilket område du ønsker innsyn i personopplysninger i, for eksempel opplysninger som gjelder barnehage, skole, helse eller andre tjenester i kommunen.

Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Du må derfor legge ved kopi av gyldig legitimasjon. Dette gjør vi for å være sikre på at du er den du er, og at ingen andre gir seg ut for å være deg.

Saksbehandlingstid

Vi vil svare på henvendelsen din så fort som mulig, og senest innen 30 dager. I de tilfellene hvor søknaden er ressurskrevende kan det ta noe lengre tid før du får svar. I så fall vil vi informere deg om dette.