NRK til Lillestrøm

Lillestrøm kommune vil gjerne ha NRK til Lillestrøm

Lillestrøm kommune har sendt den formelle henvendelsen til NRK der vi presenterer 3 konkrete utbyggingstomter for NRK å etablere sitt nye hovedkontor.

I september 2019 ba NRK  om forslag til aktuelle tomter som de kan flytte til.  Lillestrøm kommune svarte med å presentere tre mulige tomtealternativer, som alle har stort potensiale og gode tilpasningsmuligheter. Alle tomtene ligger sentralt i Lillestrøm by, kun noen minutters spasertur fra jernbanestasjonen og kollektivterminalen. Det er en samlet politisk og administrativ ledelse som står bak tilbudet. Initiativet støttes også av de andre kommunene på Nedre Romerike og sentrale aktører i næringslivet.

• Lillestrøm har en sentral beliggenhet som egner seg svært godt for et fremtidig NRK-hus, bare 10 minutter fra Oslo S og 12 minutter fra Oslo Lufthavn. Lillestrøm stasjon er et av Norges travleste knutepunkt, med stor fleksibilitet og hyppige avganger.
  • Flere næringsliv- og kulturaktører samler krefter for å få styret i NRK til å legge et nytt hovedkontor til Lillestrøm.

Kommunens næringssjef Maria Hoff Aanes forteller at de partene som har undertegnet intensjonsavtalen er de i nærmeste omkrets, som rent fysisk kan tilby NRK produksjonsfasiliteter og teknisk bistand.

Hvis man skal tenke stort og ha hårete mål, kunne man tenke seg å utvikle regionen til å bli en medieby, med det som kan være av andre typer miljøer som jobber med ulike produksjoner, sier administrerende direktør i hotell- og konferansesenteret X Meeting Point Ellen Arnstad.

• Lillestrøm har et sterkt forsknings- og teknologimiljø blant annet innen samfunnsberedskap. I tillegg introduseres 5G-nettet i Lillestrøm allerede i tidlig 2020.
  • Lillestrøm kommune har stort fokus på klima, miljø og bærekraft.
  • Lillestrøm by står ved et veiskille, så etablering av NRK vil kunne være med å prege den videre utviklingen av byen
  • Vi kan gi dem en hel by. Jeg forventer at de vil ta en prat med oss, sier en entusiastisk Lillestrøm-ordfører Jørgen Vik.