– Dette er for innbyggerne

Det blir feiring en uke til ende når de nye kulturkvartalene har offisiell åpning 29. august.

Åpninga av det nye biblioteket i Lillestrøm kunne enkelt vært løst med snorklipping og kakespising på en kveld. Isteden går man for en storstilt feiring av hele kulturkvartalet med gratis konserter, konferanser, aktiviteter, teater, litteratur og mye mer, over en hel uke.

– Denne åpningsuka er for innbyggerne, akkurat som kulturkvartalene. Vi ønsker å fortelle at kulturkvartalene begynner å bli ferdige og klare til å brukes. Det blir fantastisk å kunne dele dette med innbygerne. Deler av kulturkvartalet har allerede vært åpent en stund, men Kvartal 1 er kronen på verket. Vi gleder oss til kake i parken og mange unike arrangementer, sier kommunalsjef kultur Anne-Berit Haavind.

Alt som skjer denne uka, men unntak av kulturkonferansen, er gratis.

Samarbeid og fellesskap

Lillestrøm kommune har ved kommunalområde kultur, Lillestrømbibliotekene, Villa Cara og Lillestrøm kulturskole gått sammen med de andre aktørene i kulturkvartalene for å lage en så god åpning som mulig. Lillestrøm kultursenter, Unge Viken Teater, Scene 5 og Nitja senter for samtidskunst er alle viktige bidragsytere i programmet og til festen.

– Dette er resultatet av et gedigent samarbeidsprosjekt mellom alle kulturinstitusjonene som ligger i kulturkvartalet. At dette er et helhetlig prosjekt ser vi resultatet av nå, sier Haavind som forsikrer at hele kulturavdelingen kommer til å være i sving under arrangementet.

Det har vært mange som har jobbet hardt for å få kulturkvartalet på plass, så kultursjefen er klar på at dette også er en fest for de ansatte.

Henning Mongstad, prosjektleder for åpningsuka, mener at det kommer til å skje så mye gøy i løpet av uka at det blir vanskelig å velge. Samtidig går flere av de arrangementene man anser å være mest populære to ganger.

– Folk kan forvente masse underholdning, faglig påfyll og mange overraskelser, sier Mongstad.

Høye ambisjoner

Det er alltid noe som skjer og får du ikke plass ett sted er det alltid noe spennende som skjer et annet sted forsikrer prosjektlederen. For programmet er lagt opp slik at det finnes andre arrangementer som passer målgruppa.

– Men vi har mye plass, legger han til.

På spørsmål om hvor mye folk de ser for seg mener Tellefsen at det kan komme opp mot 5000 hver dag.

– Vi skal ha høye ambisjoner. Både for biblioteket og resten av kulturkvartalene. Her skal det syde av mennesker.

Fullspekket program

Den offisielle åpningen skjer mandag 29. august. Den er det ordfører Jørgen Vik og kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen som står for. Da åpner dørene til det flunkende nye bygget og det blir kake i Kulturparken.

– Den har jo også blitt en innertier, sier Tellefsen.

Tirsdag går Lillestrøm kulturkonferanse av stabelen på Lillestrøm kultursenter, med en rekke spennende gjester. På kvelden kan man møte frivilligheten på biblioteket.

Onsdagen er seminardag med gjester som H.K.H. Kronprinsesse Mette Marit, Abid Raja, Ella Maria Hætta Isaksen, Jan Grue og Knut Nærum. Her skjer arrangementene både på biblioteket og Scene 5.

På torsdag er det familiedag med teater for små og større barn ved Unge Viken Teater, i tillegg til forfatterbesøk av Arne Svingen. I tillegg er det Lillestrøm næringskonferanse på kultursenteret.

Fredagen er ungdomsdag med blant annet tegneserier, grøss, aktivisme og skriveglede. På kvelden blir det gratiskonsert med lokale artister og det populære rockebandet brenn. på Stjerneplassen. Kvelden avsluttes med utedisco forran Villa Cara

– Lørdagen er en selvfølge for barn og barnefamilier. Den må man bare få med seg, sier Mongstad.

Kulturprisen skal deles ut, det blir familiekonsert, barneteater fra Unge Viken Teater, konsert med Meg og Kammeraten min og i tillegg blir det forfattermøter på biblioteket. På kvelden er det gratiskonsert med Bernhoft på Stjerneplassen.

På søndag og siste dag flyttes alt inn i Lillestrøm bibliotek hvor man kan møte Dag O. Hessen og Edvard Hoem. I tillegg blir det et par konserter.

– Vi er stolte av programmet, slår Tellefsen fast.

Last ned program (pdf)

Stolthet

Haavind håper at det nye kulturkvartalet gjør at innbyggerne kjenner på en stolthet når de tenker på Lillestrøm.

– Jeg håper at de kjenner at de har en by de kan bruke og der de finner kulturopplevelser de ønsker å delta på. Samtidig er dette et sted man bare kan komme og være. Både i biblioteket og i parken, slår hun fast.

Biblioteksjefen er glad for at Lillestrøm by endelig får sitt eget bibliotek.

– Det må være lov å si at enhver by med respekt for seg selv har et bibliotek, avslutter hun med et smil.

Les mer om hva som skjer på lillestrombibliotekene.no

Åpningsuka gjennomføres med støtte fra BORI, Lillestrøm Delta, Romerikes Blad, Romerike Sparebank og SLM revisjon.

Ta en sniktitt på det nye biblioteket før det åpner