Brukervalgordning for hjemmetjenester

Kommunestyret har vedtatt at det skal innføres en brukervalgordning for hjemmetjenestene i Lillestrøm kommune. Det betyr at den som har fått et vedtak fra kommunen om hjemmetjenester kan velge hvem som skal utføre tjenesten. Brukerne kan velge mellom kommunen eller private leverandører som har fått kontrakt med kommunen. Ordningen skal iverksettes fra 01.01.2026.

Gammel mann sitter i stol og snakker

Alle brukere, også de som allerede mottar hjemmetjenester fra kommunen, vil få anledning til å foreta et brukervalg av tjenesteleverandør. Kommunen vil komme vil komme tilbake med informasjon til alle brukere dette kan være aktuelt for

Hvordan skal dette gjøres?

Det skal inngås rammeavtale med inntil to leverandører i tillegg til kommunens egne tjenester. Dette betyr at brukerne kan velge mellom tre leverandører, inkludert kommunen. 

Konkurransen for å levere tjenester skal gjennomføres som en kvalitetskonkurranse med faste priser. 

Det skal stilles tydelige kvalitets- og kompetansekrav til leverandørene, og krav til kommunens oppfølging av disse (blant annet for å hindre sosial dumping). 

Kilde: Kommunestyresak 91/25, juni 2025