Fra novembermøtet i kommunestyret

Kommunestyret avholdt møte den 5. november. Nedenfor ser du hva som skjedde i noen av sakene.

Kommunestyret i Lillestrøm kommune

Du kan se hele agendaen og protokollen fra møtet her.

Sak 166/25 Innbyggerforslag - Ny Glommakryssing - ytterligere grunnforholdsundersøkelser 
Kommunestyret har mottatt et innbyggerforslag som lyder slik: «Med utgangspunkt i overleverte underskrifter ber Fet for framtiden om at Lillestrøm kommune vedtar å gjennomføre en helhetlig geologisk vurdering av området med de nyeste og beste metoder før videre beslutninger tas. Dette vil bidra til å sikre at utbyggingen skjer på et solid faglig grunnlag og ivaretar sikkerheten for både mennesker og miljø.» Kommunestyret stemte innbyggerforslaget ned. 10 kommunestyremedlemmer stemte for, 45 mot.

Senterpartiet fremmet følgende tilleggsforslag, på vegne av seg selv, SV, MDG og Folkets Røst: «Lillestrøm kommune tar initiativ til å gjennomføre ytterligere grunnforholdsundersøkelser i forbindelse med ny Glomma-kryssing, der de nyeste og mest pålitelige metodene benyttes på fagområdet geologi/sedimentologi - og bruk av 4D-teknologi.» Forslaget falt, med 34 mot 21 stemmer.

Arbeiderpartiet fremmet følgende alternative forslag: «Kommunedirektøren bes om å gå i dialog med tiltakshaver for å forsikre seg om at nødvendige og tilstrekkelige grunnundersøkelser blir foretatt for prosjektet rv 22 Ny Glommakryssing, og at sak om dette blir lagt fram til politisk behandling.»  Forslaget falt, med 38 mot 17 stemmer.

Høyre fremmet følgende tilleggsforslag på vegne av seg selv, Venstre og KrF: «Innbyggerforslaget oversendes til kommunedirektøren for nærmere vurdering. Vurdering av innholdet i dette innbyggerforslaget bør skje i forbindelse med kommunedirektørens behandling av forslag til detaljreguleringsplan. Det forventes at Statens vegvesen som forslagsstiller av reguleringsplan for ny Glommakryssing, vil oversende planforslaget for behandling i Lillestrøm kommune i nærmeste fremtid.»

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Sak 179/25 - Vurdering av etablering av kunstgressbane ved Østersund skole
I 2024 vedtok kommunestyret at det skal etableres en 7-er kunstgressbane ved Østersund ungdomsskole. Det ble avsatt 3 millioner kroner til gjennomføring av tiltaket. Nå viser det seg at dette langt fra er nok for å kunne etablere en slik bane. Økes beløpet til 5 millioner kroner er det fremdeles usikkert om det er nok. Kommunedirektørens innstilling var derfor at byggingen av kunstgressbanen ved Østersund skole ikke skal gjennomføres. Da formannskapet behandlet saken var de imidlertid ikke enige i kommunedirektørens innstiling, og ønsket at planleggingen av banen skulle fortsette.

Kommunestyret stemte over saken, og vedtok at kommunen skal gå videre med planlegging av kunstgressbane (uten undervarme) til bruk i skoletiden/fritid, for elever i tråd med vedtatt budsjettramme. 

Sak 183/25 - Avvisning av planinitiativ for Kirkebakken III
Skal eiendommene Kirkebakken III på Frogner reguleres til boligbebyggelse, nærmere bestemt lavblokk-bebyggelse? Kommunedirektøren mente at utviklingen i området må være stedstilpasset, og i saksframlegget avviste han derfor saken. 

Et flertall i kommunestyret ville det annerledes, og vedtok at planarbeidet skal starte.

Sak 186/25 - Evaluering av el-sparkesykkel ordningene i Lillestrøm kommune
Kommunestyret ønsket å gjennomgå erfaringene med el-sparkesykler før det inngås en ny avtale fra sesongen 2026. Det var bred enighet om at el-sparkesykler er et framkomstmiddel til både glede og besvar. Ja til sparkesykkel, men uvørenbruk kaller på tiltak og innstramminger.

Kommunestyret vedtok følgende:

  1. Ordningen med elsparkesykler videreføres og utvides til også å gjelde Skedsmokorset fra sesongen 2026.
  2. Overtredelsesgebyr skal brukes som et aktivt virkemiddel som bidrag til å begrense feilparkering.
  3. Kommunedirektøren bes komme tilbake med en sak som tar for seg hvordan kommunen bedre kan legge til rette for at parkering av elsparkesykler skjer på en forholdsmessig måte, gjennom:
    1. etablering av flere parkeringssoner for elsykler på steder der det i dag er en høy andel parkerte elsparkesykler (skoler, Lillestrøm bibliotek, ved Lillestrøm torv osv)
    2. bruk av geofencing for å sikre at elsyklene parkeres på en forholdsmessig måte og ikke er til hinder for øvrig ferdsel i byen
    3.   eventuelle andre tiltak som kan bidra til å ta ned konfliktnivået knyttet til parkering av elsparkesykler, og bruk av geofencing for å redusere hastighet i gågater og på fortau.

Sak 187/25 - Strategi for parkering i sentrumsnære områder
Parkeringsreguleringene i sentrumsnære områder varierer, og skaper utfordringer for både beboere, besøkende og pendlere. Presset i boliggatene øker, spesielt i områder med ny blokkbebyggelse og nærheten til kollektivknutepunkt. I saken som kommunedirektøren la fram ble kommunestyret bedt om å ta stilling til to alternativer: 1) Det innføres boligsoneparkering kun for beboere i småhusbebyggelsen eller 2) Det utarbeides forslag til lokal forskrift og retningslinjer som legges fram for politisk behandling.

Kommunestyret vedtok å utsette saken til etter 1. gangs behandling av kommuneplanen, slik at strategien harmonerer med parkeringsbestemmelser i forslag til kommuneplan. (Behandlingen skjer i januar/februar.)

Referatsaker
Under referatsakene ligger blant annet Brev til politisk ledelse fra arbeidsgruppen Ja til Sørumsand legevaktbase, og Akershus Fylkeskommunes innsigelse til Lillestrøm kommunes detaljreguleringsplan for Kvartal 8.