Hva er lag- og foreningsregisteret?
Lag- og foreningsregisteret er en oversikt over foreninger, stiftelser og aksjeselskap som driver frivillig virksomhet i Lillestrøm kommune.
Det er et krav om at organisasjoner som ønsker å søke om tilskudd eller leie kommunale lokaler, må være registrert i lag- og foreningsregisteret.
Hvordan registrere en ny organisasjon?
- Gå inn på lag- og foreningsregisteret.
- Søk opp organisasjonen din, og se om den er registrert fra før av ved å skrive inn navnet på organisasjonen i søkefeltet, og klikke på forstørrelsesglasset.
- Hvis organisasjonen ikke finnes i registeret, klikk her for å registrere den.
- Logg inn via ID-porten.
- Les samtykkeerklæringen, og klikk "Jeg samtykker" nederst på siden. Vent i fem sekunder før du sendes til en ny side.
- Nå kan du begynne å registrere informasjon om din organisasjon:
- Organisasjonsnummer: Tast inn organisasjonsnummeret, hvis du har ett. Deretter kan du klikke "Hent data fra Brønnøysundregistrene" for å fylle ut navn og adresse automatisk. Ikke påkrevd.
- Organisasjonsnavn: Navnet på organisasjonen.
- Postadresse: Gatenavn- og nummer til organisasjonen.
- Postnummer: Postnummeret til organisasjonen. Poststedet legges til automatisk.
- Geografisk område: Huk av for ett eller flere områder hvor organisasjonen har sine aktiviteter.
- E-postadresse: E-postadressen til organisasjonen.
- Telefonnummer: Telefonnummer til organisasjonen. Ikke påkrevd.
- Nettstedsadresse: URL-en til organisasjonens nettside. Ikke påkrevd.
- Facebook: URL-en til organisasjonens Facebook-side. Ikke påkrevd.
- Beskrivelse av organisasjonen: Skriv kort hva organisasjonen driver med.
- Legg til emner: Klikk på det/de hovedemnene som organisasjonen driver med. Huk av i de boksene som er relevante.
- OBS! Velg kun de som beskriver hovedaktivitetene til organisasjonen.
- Grasrotandelen: Huk av hvis du ønsker at organisasjonen din skal være en grasrotmottaker.
- Kontaktpersoner: Velg rollen din, og eventuelt undergruppe/lag. Huk av for hvilke tilganger du skal ha, og sjekk at det står riktig navn, e-postadresse og telefonnummer.
- Du kan legge til flere kontaktpersoner ved å klikke på "Legg til en kontaktperson" under den grønne firkanten (1-2 kontaktpersoner per organisasjon). Husk å huke av for hvilke tilganger personen skal ha på vegne av organisasjonen.
- Når du legger til en kontaktperson vil det automatisk sendes ut en e-post med forespørsel om samtykke til den nye kontaktpersonen. Vedkommende blir ikke aktivert i registeret før samtykke er gitt. Samtykket må gis innen 30 dager. E-posten kan havne i søppelposten.
- Sjekk at alle felter er fylt ut, og klikk på "Lagre informasjon". Da vil du få en melding om at organisasjonen er opprettet.
Organisasjonen publiseres i lag- og foreningsregisteret så snart kommunens frivillighetsseksjon har godkjent den.
Hvordan endre informasjonen om min organisasjon?
For å endre informasjonen om din organisasjon må du være registrert som kontaktperson med administratortilgang.
- Gå inn på lag- og foreningsregisteret.
- Skriv inn navnet på foreningen i søkefeltet, og klikk på forstørrelsesglasset.
- Trykk på navnet til foreningen.
- Gå til "Endre informasjon" nederst i høyre hjørne, og trykk på lenken "Logg inn her for å oppdatere informasjonen".
- Logg inn via ID-porten.
Hvordan legge til en ny kontaktperson?
For å slette en kontaktperson må du selv være registrert som kontaktperson med administratortilgang. Du kan kun registrere én kontaktperson av gangen.
- Gå inn på lag- og foreningsregisteret.
- Skriv inn navnet på foreningen i søkefeltet, og klikk på forstørrelsesglasset.
- Trykk på navnet til foreningen.
- Gå til "Endre informasjon" nederst i høyre hjørne, og trykk på lenken "Logg inn her for å oppdatere informasjonen".
- Logg inn via ID-porten.
- Gå til feltet for kontaktpersoner, og trykk på "Legg til kontaktperson".
- Velg rolle.
- Ved større foreninger kan undergruppe/lag fylles ut (for eksempel J07, slagverksgruppa, Rover).
- Huk av for hvilke tilganger kontaktpersonen skal ha:
- Motta informasjon: Få månedlige nyhetsbrev fra kommunens frivillighetsseksjon.
- Administrator: Den som kan sende inn søknader på vegne av organisasjonen, samt legge til og fjerne kontaktpersoner.
- BookUp-ansvarlig: Tilgang til å leie kommunens lokaler på vegne av organisasjonen.
- Fyll inn navn og e-postadresse til kontaktpersonen. Telefonnummer er frivillig å oppgi.
- Klikk på "Lagre informasjon" for å oppdatere siden.
- Når du klikker "Lagre informasjon" vil det automatisk sendes ut en e-post med forespørsel om samtykke til den nye kontaktpersonen. Vedkommende blir ikke aktivert i registeret før samtykke er gitt. Samtykket må gis innen 30 dager.
- Obs! E-posten kan havne i søppelposten.
Hvis flere kontaktpersoner i samme forening skal legges til, gjenta prosessen over.
Hvordan slette en kontaktperson?
For å slette en kontaktperson må du selv være registrert som kontaktperson med administratortilgang. Du kan kun slette én kontaktperson av gangen.
- Gå inn på lag- og foreningsregisteret.
- Skriv inn navnet på foreningen i søkefeltet, og klikk på forstørrelsesglasset.
- Trykk på navnet til foreningen.
- Gå til "Endre informasjon" nederst i høyre hjørne, og trykk på lenken "Logg inn her for å oppdatere informasjonen".
- Logg inn via ID-porten.
- Gå til feltet for kontaktpersoner, og trykk på kontaktpersonen som skal slettes.
- Huk av for "Slett kontaktperson".
- Klikk på "Slett".
- Klikk på "Lagre informasjon" for å oppdatere siden.
Hvis flere kontaktpersoner i samme forening skal slettes, gjenta prosessen over.
Hvordan legge til Grasrotandel?
For å endre informasjonen om din organisasjon må du være registrert som kontaktperson med administratortilgang.
- Gå inn på lag- og foreningsregisteret.
- Skriv inn navnet på foreningen i søkefeltet, og klikk på forstørrelsesglasset.
- Trykk på navnet til foreningen.
- Gå til "Endre informasjon" nederst i høyre hjørne, og trykk på lenken "Logg inn her for å oppdatere informasjonen".
- Logg inn via ID-porten.
- Finn overskriften "Grasrotandelen", og huk av for at organisasjonen sin ønsker å vise inngang.
- Klikk på "Lagre informasjon" for å oppdatere siden.
Hvor finner jeg tilskudd og støtteordninger?
Husk at din organisasjon må være registrert i lag- og foreningsregisteret for å kunne sende inn en søknad. Personen som søker må være registrert som kontaktperson med tilgang til å sende inn søknader på vegne av organisasjonen.
Hvordan kan jeg leie lokaler i kommunen?
En oversikt over utleie av lokaler finner du her.
Husk at din organisasjon må være registrert i lag- og foreningsregisteret for å kunne leie kommunens lokaler. Personen som søker må være registrert som kontaktperson med tilgang til å sende inn søknader på vegne av organisasjonen.
Hvordan fungerer aktivitetskortet for barn og unge?
Aktivitetskortet er en støtteordning fra Lillestrøm kommune. Målet er å gi alle barn og unge like muligheter til å delta i fritidsaktiviteter – uavhengig av familiens økonomi.
Viktig om personvern
Informasjon om hvem som har aktivitetskortet er sensitiv, og skal behandles konfidensielt. Lag og foreninger må ha rutiner som sikrer at denne informasjonen ikke deles med andre.
Hva dekker aktivitetskortet?
Kortet dekker:
- Medlemsavgift
- Treningsavgift
Kortet dekker ikke:
- Ekstra utgifter knyttet til treningsdeltakelsen
- Personlig treningsutstyr
- Skolefritidsordninger
- Stevner, cuper, reiser eller lignende
Fakturering
Faktura for aktiviteten sendes til Lillestrøm kommune. Fakturainformasjon står i vedtaksbrevet som barnet eller ungdommen viser frem.
- Skriv kun saksnummer på fakturaen, ikke sensitive opplysninger som barnets navn eller fødselsnummer.
- Husk at det kun skal være ett barn per faktura.
- Sjekk at vedtaksbrevet gjelder for inneværende år før dere sender faktura.
Kjenner du til barn eller ungdom som bør få tilbudet?
Kjenner dere til barn eller ungdom som har lyst til å delta, men som kanskje ikke har mulighet på grunn av økonomi eller andre utfordringer? Send en e-post til aktivitetskortet@lillestrom.kommune.no
Har du andre spørsmål?
Send en e-post til frivillighet-administrasjon@lillestrom.kommune.no