I Lillestrøm jobber elevene både på skjerm og på papir, og elevene bruker både trykte og digitale læremidler. Vi bruker digitale læremidler der det er mest hensiktsmessig, og der det gir best læring for elevene våre. Vi er opptatt av å skape en variert og praktisk undervisning, og å gi elevene best mulig tilpasset opplæring.
Variert undervisning
Elevene tar i bruk digitale verktøy i de fleste fag, og elevene skal bruke digitale læremidler til å produsere faglig innhold i arbeidet med kompetansemålene. Det er med på å gi elevene en variert og praktisk undervisning.
Elevene jobber med programmering, de skriver tekster, fotograferer, spiller inn podkaster og lager film. Elevene lærer om kildekritikk, bruk av sosiale medier og digitaliseringens fordeler og ulemper. Dette inkluderer også sikker bruk av internett og sosiale medier.
Digitale læremidler fungerer også godt til repetisjon og mengdetrening fordi de:
- gir god lesestøtte
- fungerer godt til å tilpasse enkelt elevers nivå
- gir god visuell støtte
- kan gi økt mestring til umotiverte elever
Bedre tilpasset opplæring
Digitale verktøy gir oss muligheter vi ikke har hatt tidligere, og vi kan i større grad tilpasse opplæringen til den enkelte elevens nivå. For eksempel jobber elevene i samme program som ser likt ut, uansett hvilket nivå de er på. Slik får elevene utviklet seg i sitt tempo, og det blir ikke like synlig hvem som trenger tilpasninger.
For elever med dysleksi og andre lese- og skrivevansker, kan skolene tilpasse opplæringen slik at flere elever får like muligheter til å delta på sitt nivå.
Nettfilter og sikker bruk
Alle enhetene i Lillestrømskolen fra 1. til 10. trinn er utstyrt med et nettfilter. Nettfilteret blokkerer for uønsket innhold, både på skolen og hjemme.