Vår tilnærming til KI i skolen

Barn møter i dag KI i ulike former allerede i tidlig alder – ofte før de er utviklingsmessig rustet til å forstå hvordan teknologien fungerer, eller til å vurdere hvor troverdige svarene er. For yngre elever kan KI fremstå som en autoritet, noe som gjør det vanskelig å stille spørsmål ved informasjonen de får. Derfor er det viktig at barn får opplæring og veiledning i hvordan de skal bruke KI på en trygg og reflektert måte.

EUs nye KI-forordning (AI Act) setter søkelys på sårbarheten til unge brukere. Det nye regelverket krever grundige risikovurderinger, særlig med tanke på hvordan KI påvirker læring hos barn og unge. Det er viktig å ta både etiske og juridiske hensyn ved innføring av KI i skolen.

Lillestrøm kommune vil derfor følge «føre-var»-prinsippet. Det betyr at innføringen av KI skjer gradvis, og at det kan komme endringer i hvem som får bruke hvilke tjenester. Samtidig har kommunen et ansvar for å gi elevene opplæring i en teknologi de uansett vil møte i hverdagen.

KI har stort pedagogisk potensial, men kan også erstatte viktig faglig arbeid som elevene bør gjøre selv for å utvikle ferdigheter. Derfor sier retningslinjene at språkmodeller og prateroboter ikke bør være en integrert del av undervisningen før elevene når ungdomstrinnet.

Samtidig er det viktig at lærere på barnetrinnet har god forståelse for teknologien, slik at de kan gi elevene en trygg og pedagogisk introduksjon til KI. Dette kan for eksempel skje gjennom felles utforsking av prateroboter i klasserommet. Vurderingen av hvordan og når KI skal introduseres, bør gjøres av den enkelte lærer, tilpasset elevenes modenhet og læringsbehov.

Hvilke KI-verktøy har elever tilgang til?

SIKT KI-assistent

I Lillestrøm vil enkelte ungdomskoler tilby KI-verktøyet "SIKT KI-assistent" til sine elever. Dette er en sikker, brukervennlig og universelt utformet KI-løsning.

For å kunne ta i bruk løsningen må skolens lærere ha gjennomført opplæring i bruk av språkmodeller og SIKT KI-assistent. For å bruke løsningen må elevene logge inn med FEIDE. 

Microsoft Copilot Chat

Bruk av andre KI-løsninger

I Lillestrømskolen vurderer vi fortløpende tiltak for å sperre ute andre KI-tjenester for elever som bruker PC. Det er pr. i dag ikke sperret av for noen andre KI-løsninger.

Vår anbefaling er at lærere og foreldre må veilede elevene i bruk av trygge løsninger og at kommunens valgte KI-verktøy benyttes.  

Generelle retningslinjer for bruk av KI

  • Del aldri personlig eller sensitiv informasjon med KI, som personopplysninger om deg selv eller andre.  
  • Del aldri konto- eller brukerinformasjon med KI, som påloggingsinformasjon og passord.
  • Sjekk alltid fakta, og ikke stol blindt på informasjonen KI gir deg.
  • Generert tekst skal alltid bearbeides før den tas i bruk.  
  • KI er aldri en fullgod erstatning for menneskelig kontakt, som for eksempel en leges medisinske råd eller en lærers profesjonelle skjønn.
  • Bruk aldri KI som erstatning for menneskelig vurderingsevne, dømmekraft eller etisk refleksjon. 

Retningslinjer for barnetrinn (1.-7. trinn)

Råd til elever

  • Elever bør ikke bruke KI-verktøy av typen språkmodeller eller prateroboter aktivt i opplæringen. 

Våre lærere følger disse anbefalingene

  • Bruk KI som støtte i arbeidet der det er formålstjenlig, som for eksempel å tilpasse forklaringer og tekster til elevenes nivå og/eller språk.  
  • Snakk med elevene om hva KI, språkmodeller og prateroboter er, og hvor vi kan møte slike teknologier.  
  • Prøv ut KI sammen med elevene, og stimuler til diskusjoner rundt teknologiens begrensninger og muligheter, samt etisk og trygg bruk. 

Retningslinjer for ungdomstrinn (8.-10. trinn)

Elever bør:

  • få opplæring i hva KI er, hvordan det fungerer, og hvordan det brukes ansvarlig, etisk og trygt.
  • lære å bruke KI som støtte for læring, for eksempel til idémyldring, forbedring av tekst, forståelse av fagstoff, språkvask med mer. 
  • lære viktigheten av kildekritikk i møte med KI, og hvordan KI kan brukes for å søke etter kilder.
  • være åpne med læreren om hvordan de har brukt KI i skolearbeidet, samt hvordan bruken bør kommuniseres.  

Elever bør ikke:

  • levere KI-generert tekst som eget arbeid.
  • bruke KI som kilde.
  • bruke KI som erstatning for egen refleksjon, faglige tenkning eller kreative utfoldelse.
  • bruke KI til å jukse, for eksempel ved å få uforholdsmessig mye hjelp ved skriftlige arbeider.
  • be om medisinske, juridiske eller økonomiske råd.  
  • samtale med KI om sensitive temaer eller temaer som handler om elevens personlige fysiske eller psykiske helse.  
  • samtale med KI om kontroversielle temaer, som for eksempel kriminell aktivitet, selvskading eller lignende.
  • samtale med KI på en måte som kan fremme hat, diskriminering, rasisme og/eller konspiratorisk tenkning. 

Våre lærere følger disse anbefalingene

Lærere bør:

  • ha oversikt over godkjente KI-verktøy, og hvordan de ulike verktøyene fungerer.
  • delta i opplæringstilbud og styrke sin egen kompetanse på KI, særlig innen språkmodeller.
  • opparbeide kompetanse i å gjenkjenne KI-generert innhold.  
  • gjøre etiske og didaktiske vurderinger i forbindelse med innføring av KI i undervisningen.  
  • tilpasse bruk av KI til elevenes alder, modenhet og kompetanse.
  • bruke og/eller lage KI-assistenter/prateroboter som er tilpasset undervisningen og elevenes forutsetninger.  
  • bare bruke tjenester som tilfredsstiller kravene til personvern, sikkerhet og didaktisering, eksempelvis tjenesten SIKT KI-chat.
  • integrere KI-tjenester i undervisningen med forsiktighet, kritisk vurdering og med klart definerte mål. 

Lærere bør ikke:

  • bruke KI-generert innhold i undervisningsmateriell uten å merke det tydelig. 

Lærere skal ikke:

  • laste opp elevarbeider i KI-tjenester som ikke er beregnet for dette. Elevarbeider regnes som personopplysninger. 
  • bruke KI til å vurdere elevarbeider uten å selv ha lest og vurdert arbeidet.  
  • be elever bruke KI-tjenester som ikke er godkjent av kommunen.

Råd til foresatte

Foresatte spiller en viktig rolle i å veilede elevene når de møter og bruker KI-verktøy hjemme.  

Foresatte bør:

  • holde seg orientert om hvilke KI-løsninger kommunen tilbyr.
  • støtte opp under kommunens retningslinjer for bruk av KI i skolen.
  • være nysgjerrige og utforske KI-verktøyene sammen med eleven.
  • kontakte skolen ved spørsmål eller bekymringer knyttet til KI-bruk. 

Foresatte bør ikke:

  • bevisst la elevene bruke KI til å gjøre skolearbeid uten refleksjon eller til å produsere ferdige besvarelser.
  • introdusere elevene for KI-verktøy som ikke er godkjent av kommunen.  

Les mer om kunstig intelligens i skolen