Vår tilnærming til KI i skolen
Barn møter i dag KI i ulike former allerede i tidlig alder – ofte før de er utviklingsmessig rustet til å forstå hvordan teknologien fungerer, eller til å vurdere hvor troverdige svarene er. For yngre elever kan KI fremstå som en autoritet, noe som gjør det vanskelig å stille spørsmål ved informasjonen de får. Derfor er det viktig at barn får opplæring og veiledning i hvordan de skal bruke KI på en trygg og reflektert måte.
Lillestrøm kommune følger «føre-var»-prinsippet. Det betyr at innføringen av KI skjer gradvis, og at det kan komme endringer i hvem som får bruke hvilke tjenester. Samtidig har kommunen ansvar for å gi elevene opplæring i en teknologi de uansett vil møte i hverdagen.
KI har stort pedagogisk potensial, men kan også erstatte viktig faglig arbeid som elevene bør gjøre selv for å utvikle sine ferdigheter. Derfor sier våre retningslinjer at språkmodeller og prateroboter ikke bør være en integrert del av undervisningen før elevene går på ungdomstrinnet.
Samtidig er det viktig at elevene på barnetrinnet får en trygg og pedagogisk introduksjon til KI. Dette kan for eksempel skje gjennom felles utforsking av prateroboter i klasserommet. Vurderingen av hvordan og når KI skal introduseres til elevene på barnetrinnet, gjøres av den enkelte lærer, tilpasset elevenes modenhet og læringsbehov.
Hvilke KI-verktøy har elever tilgang til?
SIKT KI-assistent
I Lillestrøm vil enkelte ungdomskoler tilby KI-verktøyet "SIKT KI-assistent" til sine elever. Dette er en sikker, brukervennlig og universelt utformet KI-løsning.
For å kunne ta i bruk løsningen må skolens lærere ha gjennomført opplæring i bruk av språkmodeller og SIKT KI-assistent. For å bruke løsningen må elevene logge inn med FEIDE.
Microsoft Copilot Chat
Bruk av andre KI-løsninger
I Lillestrømskolen vurderer vi fortløpende tiltak for å sperre ute andre KI-tjenester for elever som bruker PC. Det er pr. i dag ikke sperret av for noen andre KI-løsninger.
Vår anbefaling er at lærere og foreldre må veilede elevene i bruk av trygge løsninger og at kommunens valgte KI-verktøy benyttes.
Generelle retningslinjer for bruk av KI
- Del aldri personlig eller sensitiv informasjon med KI, som personopplysninger om deg selv eller andre.
- Del aldri konto- eller brukerinformasjon med KI, som påloggingsinformasjon og passord.
- Sjekk alltid fakta, og ikke stol blindt på informasjonen KI gir deg.
- Generert tekst skal alltid bearbeides før den tas i bruk.
- KI er aldri en fullgod erstatning for menneskelig kontakt, som for eksempel en leges medisinske råd eller en lærers profesjonelle skjønn.
- Bruk aldri KI som erstatning for menneskelig vurderingsevne, dømmekraft eller etisk refleksjon.
Retningslinjer for barnetrinn (1.-7. trinn)
- Elever bør ikke bruke KI-verktøy av typen språkmodeller eller prateroboter aktivt i opplæringen.
- Lærere kan snakke med elevene om hva KI, språkmodeller og prateroboter er og hvor vi kan møte slike teknologier
- Lærere kan prøve ut KI sammen med elevene og stimulere til diskusjoner rundt teknologiens begrensninger og muligheter, samt etisk og trygg bruk
Retningslinjer for ungdomstrinn (8.-10. trinn)
Elever bør:
- få opplæring i hva KI er, hvordan det fungerer, og hvordan det brukes ansvarlig, etisk og trygt.
- lære å bruke KI som støtte for læring, for eksempel til idémyldring, forbedring av tekst, forståelse av fagstoff, språkvask med mer.
- lære viktigheten av kildekritikk i møte med KI, og hvordan KI kan brukes for å søke etter kilder.
- være åpne med læreren om hvordan de har brukt KI i skolearbeidet, samt hvordan bruken bør kommuniseres.
Elever bør ikke:
- levere KI-generert tekst som eget arbeid.
- bruke KI som kilde.
- bruke KI som erstatning for egen refleksjon, faglige tenkning eller kreative utfoldelse.
- bruke KI til å jukse, for eksempel ved å få uforholdsmessig mye hjelp ved skriftlige arbeider.
- be om medisinske, juridiske eller økonomiske råd.
- samtale med KI om sensitive temaer eller temaer som handler om elevens personlige fysiske eller psykiske helse.
- samtale med KI om kontroversielle temaer, som for eksempel kriminell aktivitet, selvskading eller lignende.
- samtale med KI på en måte som kan fremme hat, diskriminering, rasisme og/eller konspiratorisk tenkning.
Læreren har ansvar for å:
- integrere KI-tjenester i undervisningen med forsiktighet, kritisk vurdering og med klart definerte mål.
- å tilpasse bruk av KI til elevenes alder, modenhet og kompetanse.
- bare bruke tjenester som er godkjent av kommunen og som tilfredsstiller kravene til personvern og sikkerhet, eksempelvis tjenesten SIKT KI-chat.
Råd til foresatte
Foresatte spiller en viktig rolle i å veilede elevene når de møter og bruker KI-verktøy hjemme.
Foresatte bør:
- holde seg orientert om hvilke KI-løsninger kommunen tilbyr.
- støtte opp under kommunens retningslinjer for bruk av KI i skolen.
- være nysgjerrige og utforske KI-verktøyene sammen med eleven.
- kontakte skolen ved spørsmål eller bekymringer knyttet til KI-bruk.
Foresatte bør ikke:
- bevisst la elevene bruke KI til å gjøre skolearbeid uten refleksjon eller til å produsere ferdige besvarelser.
- introdusere elevene for KI-verktøy som ikke er godkjent av kommunen.