Planen skal bidra til mer likeverdig digital opplæring på tvers av kommunens skoler.
På denne siden har vi samlet en oversikt over digital kunnskap og digitale ferdigheter som det jobbes med på ulike trinn. Dette er ferdigheter elevene trenger for å kunne tilegne seg kunnskapsmål i læreplanen.
1.-2. trinn
Generelt
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
Tastatur
- Har øvd på å skrive med begge hender (tastaturtrening )
- Kan lage stor bokstav
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Kan lage @
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
Chat i Teams
- Kan kommunisere med lærer i Teams chat
Teams for Education
- Kan finne og åpne et klasseteam.
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
Nettsøk
- Kan bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt
- Kan søke og finne relevant informasjon
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva personopplysninger er
Digital dømmekraft
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
Programmering
- Kan lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill. Eks. Utføre enkel blokkprogrammering
3.-4. trinn
Generelt
- Lærer har gjennomgått IKT reglementet med elevene i klassen (repeteres hvert år)
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
- Har rutine på å avslutte PC-en minst en gang i uken/hver kveld
Tastatur
- Har øvd på å skrive med begge hender (tastaturtrening )
- Kan lage stor bokstav
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Kan lage @
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
- Har øvd på å skrive med begge hender og med flere/alle fingre (touch)
Chat i Teams
- Kan kommunisere med lærer i Teams chat
Teams for Education
- Kan finne og åpne et klasseteam.
- Har fått en gjennomgang av de viktigste funksjonene i Teams (Innlegg, filer, klassenotatblokk, oppgaver)
- Kan åpne et dokument som ligger i Filer
- Kan levere inn en tekst i "lesefremdrift"
OneDrive
- Kan logge på OneDrive lokalt på egen PC/iPad
- Vet hvordan man lagrer i OneDrive
- Kan gi et nytt dokumentet et navn, og kan gi et dokument et nytt navn
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
- Kan produsere ulike sammensatte tekster
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
- Kan bryte tekst rundt et bilde
- Kan beskjære et bilde
- Kan sette inn en tabell
Regneark (Excel)
- Kan lage lister
Lese- og skrivestøtte
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Word, OneNote og teams
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Edge nettleser
Tankekart
- Kan lage et digitalt tankekart (Creaza)
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre oppgaver/lekser i OneNote
- Kan gjøre oppgaver på skolen som lærer har distribuert til deg
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
Nettsøk
- Kan bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt
- Kan søke og finne relevant informasjon
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva personopplysninger er
- Vet forskjellen på en personopplysning og en sensitiv personopplysning
- Forstå at alle etterlater seg digitale spor og kan gi eksempler på dette
Digital dømmekraft
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
- Vet hvorfor vi skal være kritiske til kilder
- Vet at ikke alt jeg leser på Internett trenger å være sant
- Vet at jeg har ansvar for egne handlinger på nett
Presentasjonsprogram (PowerPoint/Sway)
- Vet hva et presentasjonsprogram er og hva det kan brukes til
- Kan lage en enkel presentasjon
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
- Vet hvor jeg finner bilder som er lov å bruke
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Kan bytte mellom Norsk - Engelsk og Engelsk -norsk
- Vet hvordan jeg kan få lest opp et engelsk ord
- Vet hvordan jeg kan søke i Store Norske Leksikon fra Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
Programmering
- Kan lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill. Eks. Utføre enkel blokkprogrammering
- Har eksperimentert med rytme, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner (eks Garageband og lignende)
- Har brukt digitalt verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk
- Har brukt programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
5.-7. trinn
Generelt
- Lærer har gjennomgått IKT reglementet med elevene i klassen (repeteres hvert år)
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
- Har rutine på å avslutte PC-en minst en gang i uken/hver kveld
- Kan enkle tastekombinasjoner og snarveier (Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+Z etc.)
- Vet hvordan man kobler PC-en/nettbrett til en projektor
- Kan legge et program på oppgavelinjen
Tastatur
- Kan lage stor bokstav
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Kan lage @
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
- Har øvd på å skrive med begge hender og med flere/alle fingre (touch)
E-post
- Vet hvordan et e-postprogram fungerer (til-felt, emnefelt, send-knapp og lignende)
- Kan skrive en e-post med emne og et oppsett
Chat i Teams
- Kan kommunisere med lærer i Teams chat
- Kan legge ved et vedlegg i Teams chat
- Kan henvende seg til person/gruppe ved å bruke @ i Teams chat
Office 365
- Kan logge på portal.office.com
- Vet hva som finnes av programmer tilgjengelige på portal.office.com (Office-programmene, Sway, Forms og andre)
- Har blitt informert om at man kan laste ned Office.programmene fra portal.office.com
Teams for Education
- Kan finne og åpne et klasseteam.
- Vet forskjell på å skrive svar på et innlegg, og det å lage et nytt innlegg.
- Har fått en gjennomgang av de viktigste funksjonene i Teams (Innlegg, filer, klassenotatblokk, oppgaver)
- Kan åpne et dokument som ligger i Filer
- Kan samskrive med en annen i et dokument som ligger i Filer
- Kan hente en fil i Filer på Teams og legge den i egen OneDrive
- Har sjekket at du har tilgang til alle teamene du skal ha tilgang til (klasseteam, fagteam)
- Kan levere inn en tekst i "lesefremdrift"
- Kan åpne og levere inn en oppgave/test
- Kan laste opp et vedlegg som svar på en oppgave i teams
- Kan finne klassens/fagets OneNote-bok og åpne den i OneNote-appen
OneDrive
- Kan logge på OneDrive lokalt på egen PC/iPad
- Vet hva skylagring er
- Vet hvordan man lagrer i OneDrive
- Vet hva synkronisering er
- Kan lage mapper og organisere egne filer i OneDrive
- Vet hvordan man laster opp et dokument til riktig mappe
- Vet hvor man finner versjonsloggen av en fil, og gjenoppretter en eldre versjon
- Kan gi et nytt dokumentet et navn, og kan gi et dokument et nytt navn
- Vet hvordan man deler et dokument med en annen person
- Vet hvordan man ser at et dokument er privat eller delt med andre
- Kan søke opp egne dokumenter
- Kan finne dokumenter som er delt med deg
- Kan slette/systematisere dokumenter
Generell lagring
- Kan lagre et dokument hvor som helst
- Kan flytte et dokument hvor som helst
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
- Kan produsere ulike sammensatte tekster
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med lenket innhold
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med mottakerbevissthet
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
- Kan bryte tekst rundt et bilde
- Kan beskjære et bilde
- Kan sette inn en tabell
- Kan endre språk på stavekontrollen
- Kan bruke topptekst/bunntekst
- Kan sette inn sidetall
- Kan sette inn avsnitt
- Kan justere linjeavstand
- Kan sette inn kommentarer
Regneark (Excel)
- Vet forskjellen på kolonner og rader
- Kan peke på bestemte celler. For eksempel på celle A4, D6 og F2
- Kan lage lister
- Kan alfabetisere en liste
- Kan lage et enkelt skjema med kantlinjer
- Kan bryte tekst i en celle
- Kan regne med formler
- Kan organisere og systematisere talldata
- Kan presentere tekst og tall i form av ulike typer diagram
Geogebra
- Har oversikt over programmet og kunne navigere rundt i det
- Kan tegne ulike figurer
- Kan tegne ulike typer linjer
Lese- og skrivestøtte
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Word, OneNote og teams
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Edge nettleser
Tankekart
- Kan lage et digitalt tankekart (Creaza)
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre oppgaver/lekser i OneNote
- Kan gjøre oppgaver på skolen som lærer har distribuert til deg
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
- Kan sette inn en sjekkbokser
- Kan søke i egne OneNote-notater
Nettsøk
- Kan bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt
- Kan søke og finne relevant informasjon
- Kan gjøre målrettet søk i ulike søkemotorer
- Kjenner til noen metoder for å lagre bokmerker
- Kan søke informasjon etter filtype, lisens og dato
- Kan bruke boolske operatorer ved nettsøk (-,+,"")
- Vet at de etterlater seg digitale spor og kunne vise til eksempler på det
- Vet at man har ansvar for egne handlinger på nett
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva en personopplysninger er
- Vet forskjellen på en personopplysning og en sensitiv personopplysning
- Vet at et bilde kan være en personopplysning og at bilder som kan knyttes til andre ikke skal deles uten tillatelse.
- Forstå at alle etterlater seg digitale spor og kan gi eksempler på dette
- Vet at enkelte apper/nettsteder/spill kan bruke mine personopplysninger og selge de videre
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
Digital dømmekraft
- Vet hvorfor vi skal være kritiske til kilder
- Vet at ikke alt jeg leser på Internett trenger å være sant
- Kan vurdere innholdet på en app/nettside/tekst kildekritisk
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
- Vet at jeg har ansvar for egne handlinger på nett
Presentasjonsprogram (PowerPoint/Sway)
- Vet hva et presentasjonsprogram er og hva det kan brukes til
- Kan lage presentasjon med enkle animasjoner
- Kan lage presentasjon i to ulike programmer (Sway, Creaza)
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
- Vet hvor jeg finner bilder som er lov å bruke
- Kan vise til en kilde på en slik måte at kilden er gjenfinnbar
- Vet hva Creative Commons (CC) er og hva det betyr at en fil er merket med CC lisens.
- Kjenner til begrepet plagiering
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Kan bytte mellom Norsk - Engelsk og Engelsk -norsk
- Vet hvordan jeg kan få lest opp et engelsk ord
- Vet hvor jeg kan skrive inn en liten setning å få den opplest i Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke i Store Norske Leksikon fra Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
Programmering
- Kan lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill. Eks. Utføre enkel blokkprogrammering
- Lage algoritmer og uttrykke de ved hjelp av variabler, vilkår og sløyfer (løkker)
- Har skapt og programmert musikalske forløp med å eksperimentere med lyd fra ulike kilder
- Har brukt programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
8.-10. trinn
Generelt
- Lærer har gjennomgått IKT reglementet med elevene i klassen (repeteres hvert år)
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
- Har rutine på å avslutte PC-en minst en gang i uken/hver kveld
- Kan enkle tastekombinasjoner og snarveier (Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+Z etc.)
- Vet hvordan man kobler PC-en/nettbrett til en projektor
- Kan bruke en minnepinne/portabel harddisk
- Kan legge et program på oppgavelinjen
Tastatur
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
- Har øvd på å skrive med begge hender og med flere/alle fingre (touch)
E-post
- Vet hvordan et e-postprogram fungerer (til-felt, emnefelt, send-knapp og lignende)
- Kan skrive en e-post med emne og et oppsett
- Kan legge til vedlegg i en e-post
- Kan slette/systematisere e-post
- Kan lage automatisk signatur
Chat i Teams
- Kan legge ved et vedlegg i Teams chat
- Kan henvende seg til person/gruppe ved å bruke @ i Teams chat
Office 365
- Kan logge på portal.office.com
- Vet hva som finnes av programmer tilgjengelige på portal.office.com (Office-programmene, Sway, Forms og andre)
- Har blitt informert om at man kan laste ned Office.programmene fra portal.office.com
Teams for Education
- Vet forskjell på å skrive svar på et innlegg, og det å lage et nytt innlegg.
- Har fått en gjennomgang av de viktigste funksjonene i Teams (Innlegg, filer, klassenotatblokk, oppgaver)
- Kan samskrive med en annen i et dokument som ligger i Filer
- Kan hente en fil i Filer på Teams og legge den i egen OneDrive
- Har sjekket at du har tilgang til alle teamene du skal ha tilgang til (klasseteam, fagteam)
- Kan levere inn en tekst i "lesefremdrift"
- Kan åpne og levere inn en oppgave/test
- Kan laste opp et vedlegg som svar på en oppgave i teams
- Kan finne klassens/fagets OneNote-bok og åpne den i OneNote-appen
OneDrive
- Kan logge på OneDrive lokalt på egen PC/iPad
- Vet hva skylagring er
- Vet hvordan man lagrer i OneDrive
- Vet hva synkronisering er
- Kan lage mapper og organisere egne filer i OneDrive
- Vet hvordan man laster opp et dokument til riktig mappe
- Vet hvor man finner versjonsloggen av en fil, og gjenoppretter en eldre versjon
- Kan gi et nytt dokumentet et navn, og kan gi et dokument et nytt navn
- Vet hvordan man deler et dokument med en annen person
- Vet hvordan man ser at et dokument er privat eller delt med andre
- Kan søke opp egne dokumenter
- Kan finne dokumenter som er delt med deg
- Kan slette/systematisere dokumenter
Generell lagring
- Kan lagre et dokument hvor som helst
- Kan flytte et dokument hvor som helst
- Kan bruke en minnepinne (som kriseløsning ved eks. eksamen)
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
- Ved endt skolegang - ta vare på egne OneDrive dokumenter. Kan lagres som PDF eller flyttes over i privat OneDrive (om eleven har det)
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
- Kan produsere ulike sammensatte tekster
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med lenket innhold
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med mottakerbevissthet
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
- Kan bryte tekst rundt et bilde
- Kan beskjære et bilde
- Kan sette inn en tabell
- Kan endre språk på stavekontrollen
- Kan bruke topptekst/bunntekst
- Kan sette inn sidetall
- Kan sette inn avsnitt
- Kan justere linjeavstand
- Kan sette inn kommentarer
- Kan bruke fotnoter
- Kan sette inn sitater
- Vet hva stiler er og hvordan de brukes
Regneark (Excel)
- Vet forskjellen på kolonner og rader
- Kan peke på bestemte celler. For eksempel på celle A4, D6 og F2
- Kan lage lister
- Kan alfabetisere en liste
- Kan lage et enkelt skjema med kantlinjer
- Kan bryte tekst i en celle
- Kan regne med formler
- Kan organisere og systematisere talldata
- Kan presentere tekst og tall i form av ulike typer diagram
Geogebra
- Har oversikt over programmet og kunne navigere rundt i det
- Kan tegne ulike figurer
- Kan tegne ulike typer linjer
- Kan koordinatene til å beskrive plassering og bevegelse i et koordinatsystem (7. trinn)
- Kan beskrive og gjennomføre speiling, rotasjon og parallellforskyvning
- Kan bruke koordinater til å beskrive plassering og bevegelse i et koordinatsystem
- Kan bruke koordinater til å avbilde figurer og finne egenskaper ved geometriske former
Lese- og skrivestøtte
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Word, OneNote og teams
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Edge nettleser
Tankekart
- Kan lage et digitalt tankekart (Creaza)
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre oppgaver/lekser i OneNote
- Kan gjøre oppgaver på skolen som lærer har distribuert til deg
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
- Kan sette inn en sjekkbokser
- Kan søke i egne OneNote-notater
- Vet hva en Embed-kode er og lime den inn i OneNote
- Vet hvordan, ved endt skolegang - kan ta vare på egne OneNote notater. Kan flytte over filer i privat OneNote-bøker på privat disk/OneDrive (om eleven har det).
Nettsøk
- Kan gjøre målrettet søk i ulike søkemotorer
- Kjenner til noen metoder for å lagre bokmerker
- Kan søke informasjon etter filtype, lisens og dato
- Kan bruke boolske operatorer ved nettsøk (-,+,"")
- Vet at de etterlater seg digitale spor og kunne vise til eksempler på det
- Vet at man har ansvar for egne handlinger på nett
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva en personopplysninger er
- Vet forskjellen på en personopplysning og en sensitiv personopplysning
- Vet at et bilde kan være en personopplysning og at bilder som kan knyttes til andre ikke skal deles uten tillatelse.
- Forstå at alle etterlater seg digitale spor og kan gi eksempler på dette
- Vet at enkelte apper/nettsteder/spill kan bruke mine personopplysninger og selge de videre
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
Digital dømmekraft
- Vet hvorfor vi skal være kritiske til kilder
- Vet at ikke alt jeg leser på Internett trenger å være sant
- Kan vurdere innholdet på en app/nettside/tekst kildekritisk
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
- Vet at jeg har ansvar for egne handlinger på nett
Presentasjonsprogram (PowerPoint/Sway)
- Vet hva et presentasjonsprogram er og hva det kan brukes til
- Kan lage presentasjon i to ulike programmer (Sway, Creaza)
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
- Vet hvor jeg finner bilder som er lov å bruke
- Kan vise til en kilde på en slik måte at kilden er gjenfinnbar
- Vet hva Creative Commons (CC) er og hva det betyr at en fil er merket med CC lisens.
- Kjenner til begrepet plagiering
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Kan bytte mellom Norsk - Engelsk og Engelsk -norsk
- Vet hvordan jeg kan få lest opp et engelsk ord
- Vet hvor jeg kan skrive inn en liten setning å få den opplest i Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke i Store Norske Leksikon fra Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
- Vet at jeg kan bytte språk til eks. nynorsk, tysk, fransk og spansk
Programmering
- Kan lage algoritmer og uttrykke de ved hjelp av variabler, vilkår og sløyfer (løkker)
- Har utforsket hvordan digitale teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter