På denne siden har vi samlet en oversikt over digital kunnskap og digitale ferdigheter som det jobbes med på ulike trinn. Dette er ferdigheter elevene trenger for å kunne tilegne seg kunnskapsmål i læreplanen.
Planen inneholder aktiviteter og digitale ressurser som lærerne kan bruke i opplæringen, og skal bidra til mer likeverdig digital opplæring på tvers av kommunens skoler.
1.-2. trinn
Generelt
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
Tastatur
- Har øvd på å skrive med begge hender (tastaturtrening )
- Kan lage stor bokstav
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Kan lage @
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
Chat i Teams
- Kan kommunisere med lærer i Teams chat
Teams for Education
- Kan finne og åpne et klasseteam.
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
Nettsøk
- Kan bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt
- Kan søke og finne relevant informasjon
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva personopplysninger er
Digital dømmekraft
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
Programmering
- Kan lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill. Eks. Utføre enkel blokkprogrammering
3.-4. trinn
Generelt
- Lærer har gjennomgått IKT reglementet med elevene i klassen (repeteres hvert år)
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
- Har rutine på å avslutte PC-en minst en gang i uken/hver kveld
Tastatur
- Har øvd på å skrive med begge hender (tastaturtrening )
- Kan lage stor bokstav
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Kan lage @
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
- Har øvd på å skrive med begge hender og med flere/alle fingre (touch)
Chat i Teams
- Kan kommunisere med lærer i Teams chat
Teams for Education
- Kan finne og åpne et klasseteam.
- Har fått en gjennomgang av de viktigste funksjonene i Teams (Innlegg, filer, klassenotatblokk, oppgaver)
- Kan åpne et dokument som ligger i Filer
- Kan levere inn en tekst i "lesefremdrift"
OneDrive
- Kan logge på OneDrive lokalt på egen PC/iPad
- Vet hvordan man lagrer i OneDrive
- Kan gi et nytt dokumentet et navn, og kan gi et dokument et nytt navn
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
- Kan produsere ulike sammensatte tekster
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
- Kan bryte tekst rundt et bilde
- Kan beskjære et bilde
- Kan sette inn en tabell
Regneark (Excel)
- Kan lage lister
Lese- og skrivestøtte
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Word, OneNote og teams
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Edge nettleser
Tankekart
- Kan lage et digitalt tankekart (Creaza)
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre oppgaver/lekser i OneNote
- Kan gjøre oppgaver på skolen som lærer har distribuert til deg
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
Nettsøk
- Kan bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt
- Kan søke og finne relevant informasjon
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva personopplysninger er
- Vet forskjellen på en personopplysning og en sensitiv personopplysning
- Forstå at alle etterlater seg digitale spor og kan gi eksempler på dette
Digital dømmekraft
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
- Vet hvorfor vi skal være kritiske til kilder
- Vet at ikke alt jeg leser på Internett trenger å være sant
- Vet at jeg har ansvar for egne handlinger på nett
Presentasjonsprogram (PowerPoint/Sway)
- Vet hva et presentasjonsprogram er og hva det kan brukes til
- Kan lage en enkel presentasjon
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
- Vet hvor jeg finner bilder som er lov å bruke
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Kan bytte mellom Norsk - Engelsk og Engelsk -norsk
- Vet hvordan jeg kan få lest opp et engelsk ord
- Vet hvordan jeg kan søke i Store Norske Leksikon fra Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
Programmering
- Kan lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill. Eks. Utføre enkel blokkprogrammering
- Har eksperimentert med rytme, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner (eks Garageband og lignende)
- Har brukt digitalt verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk
- Har brukt programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
5.-7. trinn
Generelt
- Lærer har gjennomgått IKT reglementet med elevene i klassen (repeteres hvert år)
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
- Har rutine på å avslutte PC-en minst en gang i uken/hver kveld
- Kan enkle tastekombinasjoner og snarveier (Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+Z etc.)
- Vet hvordan man kobler PC-en/nettbrett til en projektor
- Kan legge et program på oppgavelinjen
Tastatur
- Kan lage stor bokstav
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Kan lage @
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
- Har øvd på å skrive med begge hender og med flere/alle fingre (touch)
E-post
- Vet hvordan et e-postprogram fungerer (til-felt, emnefelt, send-knapp og lignende)
- Kan skrive en e-post med emne og et oppsett
Chat i Teams
- Kan kommunisere med lærer i Teams chat
- Kan legge ved et vedlegg i Teams chat
- Kan henvende seg til person/gruppe ved å bruke @ i Teams chat
Office 365
- Kan logge på portal.office.com
- Vet hva som finnes av programmer tilgjengelige på portal.office.com (Office-programmene, Sway, Forms og andre)
- Har blitt informert om at man kan laste ned Office.programmene fra portal.office.com
Teams for Education
- Kan finne og åpne et klasseteam.
- Vet forskjell på å skrive svar på et innlegg, og det å lage et nytt innlegg.
- Har fått en gjennomgang av de viktigste funksjonene i Teams (Innlegg, filer, klassenotatblokk, oppgaver)
- Kan åpne et dokument som ligger i Filer
- Kan samskrive med en annen i et dokument som ligger i Filer
- Kan hente en fil i Filer på Teams og legge den i egen OneDrive
- Har sjekket at du har tilgang til alle teamene du skal ha tilgang til (klasseteam, fagteam)
- Kan levere inn en tekst i "lesefremdrift"
- Kan åpne og levere inn en oppgave/test
- Kan laste opp et vedlegg som svar på en oppgave i teams
- Kan finne klassens/fagets OneNote-bok og åpne den i OneNote-appen
OneDrive
- Kan logge på OneDrive lokalt på egen PC/iPad
- Vet hva skylagring er
- Vet hvordan man lagrer i OneDrive
- Vet hva synkronisering er
- Kan lage mapper og organisere egne filer i OneDrive
- Vet hvordan man laster opp et dokument til riktig mappe
- Vet hvor man finner versjonsloggen av en fil, og gjenoppretter en eldre versjon
- Kan gi et nytt dokumentet et navn, og kan gi et dokument et nytt navn
- Vet hvordan man deler et dokument med en annen person
- Vet hvordan man ser at et dokument er privat eller delt med andre
- Kan søke opp egne dokumenter
- Kan finne dokumenter som er delt med deg
- Kan slette/systematisere dokumenter
Generell lagring
- Kan lagre et dokument hvor som helst
- Kan flytte et dokument hvor som helst
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
- Kan produsere ulike sammensatte tekster
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med lenket innhold
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med mottakerbevissthet
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
- Kan bryte tekst rundt et bilde
- Kan beskjære et bilde
- Kan sette inn en tabell
- Kan endre språk på stavekontrollen
- Kan bruke topptekst/bunntekst
- Kan sette inn sidetall
- Kan sette inn avsnitt
- Kan justere linjeavstand
- Kan sette inn kommentarer
Regneark (Excel)
- Vet forskjellen på kolonner og rader
- Kan peke på bestemte celler. For eksempel på celle A4, D6 og F2
- Kan lage lister
- Kan alfabetisere en liste
- Kan lage et enkelt skjema med kantlinjer
- Kan bryte tekst i en celle
- Kan regne med formler
- Kan organisere og systematisere talldata
- Kan presentere tekst og tall i form av ulike typer diagram
Geogebra
- Har oversikt over programmet og kunne navigere rundt i det
- Kan tegne ulike figurer
- Kan tegne ulike typer linjer
Lese- og skrivestøtte
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Word, OneNote og teams
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Edge nettleser
Tankekart
- Kan lage et digitalt tankekart (Creaza)
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre oppgaver/lekser i OneNote
- Kan gjøre oppgaver på skolen som lærer har distribuert til deg
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
- Kan sette inn en sjekkbokser
- Kan søke i egne OneNote-notater
Nettsøk
- Kan bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt
- Kan søke og finne relevant informasjon
- Kan gjøre målrettet søk i ulike søkemotorer
- Kjenner til noen metoder for å lagre bokmerker
- Kan søke informasjon etter filtype, lisens og dato
- Kan bruke boolske operatorer ved nettsøk (-,+,"")
- Vet at de etterlater seg digitale spor og kunne vise til eksempler på det
- Vet at man har ansvar for egne handlinger på nett
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva en personopplysninger er
- Vet forskjellen på en personopplysning og en sensitiv personopplysning
- Vet at et bilde kan være en personopplysning og at bilder som kan knyttes til andre ikke skal deles uten tillatelse.
- Forstå at alle etterlater seg digitale spor og kan gi eksempler på dette
- Vet at enkelte apper/nettsteder/spill kan bruke mine personopplysninger og selge de videre
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
Digital dømmekraft
- Vet hvorfor vi skal være kritiske til kilder
- Vet at ikke alt jeg leser på Internett trenger å være sant
- Kan vurdere innholdet på en app/nettside/tekst kildekritisk
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
- Vet at jeg har ansvar for egne handlinger på nett
Presentasjonsprogram (PowerPoint/Sway)
- Vet hva et presentasjonsprogram er og hva det kan brukes til
- Kan lage presentasjon med enkle animasjoner
- Kan lage presentasjon i to ulike programmer (Sway, Creaza)
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
- Vet hvor jeg finner bilder som er lov å bruke
- Kan vise til en kilde på en slik måte at kilden er gjenfinnbar
- Vet hva Creative Commons (CC) er og hva det betyr at en fil er merket med CC lisens.
- Kjenner til begrepet plagiering
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Kan bytte mellom Norsk - Engelsk og Engelsk -norsk
- Vet hvordan jeg kan få lest opp et engelsk ord
- Vet hvor jeg kan skrive inn en liten setning å få den opplest i Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke i Store Norske Leksikon fra Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
Programmering
- Kan lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill. Eks. Utføre enkel blokkprogrammering
- Lage algoritmer og uttrykke de ved hjelp av variabler, vilkår og sløyfer (løkker)
- Har skapt og programmert musikalske forløp med å eksperimentere med lyd fra ulike kilder
- Har brukt programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
8.-10. trinn
Generelt
- Lærer har gjennomgått IKT reglementet med elevene i klassen (repeteres hvert år)
- Lærer har sammen med klassens laget egne IKT-regler.
- Kan avslutte en PC/iPad. Vet forskjell på dvalemodus og avsluttet.
- Har rutine på å avslutte PC-en minst en gang i uken/hver kveld
- Kan enkle tastekombinasjoner og snarveier (Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+Z etc.)
- Vet hvordan man kobler PC-en/nettbrett til en projektor
- Kan bruke en minnepinne/portabel harddisk
- Kan legge et program på oppgavelinjen
Tastatur
- Kan lage tegnene over tallene på tastaturet (!"#¤% osv)
- Vet forskjellen på Caps Lock og Shift.
- Har øvd på å skrive med begge hender og med flere/alle fingre (touch)
E-post
- Vet hvordan et e-postprogram fungerer (til-felt, emnefelt, send-knapp og lignende)
- Kan skrive en e-post med emne og et oppsett
- Kan legge til vedlegg i en e-post
- Kan slette/systematisere e-post
- Kan lage automatisk signatur
Chat i Teams
- Kan legge ved et vedlegg i Teams chat
- Kan henvende seg til person/gruppe ved å bruke @ i Teams chat
Office 365
- Kan logge på portal.office.com
- Vet hva som finnes av programmer tilgjengelige på portal.office.com (Office-programmene, Sway, Forms og andre)
- Har blitt informert om at man kan laste ned Office.programmene fra portal.office.com
Teams for Education
- Vet forskjell på å skrive svar på et innlegg, og det å lage et nytt innlegg.
- Har fått en gjennomgang av de viktigste funksjonene i Teams (Innlegg, filer, klassenotatblokk, oppgaver)
- Kan samskrive med en annen i et dokument som ligger i Filer
- Kan hente en fil i Filer på Teams og legge den i egen OneDrive
- Har sjekket at du har tilgang til alle teamene du skal ha tilgang til (klasseteam, fagteam)
- Kan levere inn en tekst i "lesefremdrift"
- Kan åpne og levere inn en oppgave/test
- Kan laste opp et vedlegg som svar på en oppgave i teams
- Kan finne klassens/fagets OneNote-bok og åpne den i OneNote-appen
OneDrive
- Kan logge på OneDrive lokalt på egen PC/iPad
- Vet hva skylagring er
- Vet hvordan man lagrer i OneDrive
- Vet hva synkronisering er
- Kan lage mapper og organisere egne filer i OneDrive
- Vet hvordan man laster opp et dokument til riktig mappe
- Vet hvor man finner versjonsloggen av en fil, og gjenoppretter en eldre versjon
- Kan gi et nytt dokumentet et navn, og kan gi et dokument et nytt navn
- Vet hvordan man deler et dokument med en annen person
- Vet hvordan man ser at et dokument er privat eller delt med andre
- Kan søke opp egne dokumenter
- Kan finne dokumenter som er delt med deg
- Kan slette/systematisere dokumenter
Generell lagring
- Kan lagre et dokument hvor som helst
- Kan flytte et dokument hvor som helst
- Kan bruke en minnepinne (som kriseløsning ved eks. eksamen)
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
- Ved endt skolegang - ta vare på egne OneDrive dokumenter. Kan lagres som PDF eller flyttes over i privat OneDrive (om eleven har det)
Produksjon og opphavsrett
- Vet hva en sammensatt tekst er
- Kan produsere en enkel sammensatt tekst (tekst/bilde)
- Kan produsere ulike sammensatte tekster
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med lenket innhold
- Kan produsere og redigere sammensatte tekster med mottakerbevissthet
Tekstbehandling (Word, OneNote)
- Kan enkel tekstredigering (kan også øves på i OneNote)
- Kan sette inn et bilde og tilpasse den til teksten
- Kan bryte tekst rundt et bilde
- Kan beskjære et bilde
- Kan sette inn en tabell
- Kan endre språk på stavekontrollen
- Kan bruke topptekst/bunntekst
- Kan sette inn sidetall
- Kan sette inn avsnitt
- Kan justere linjeavstand
- Kan sette inn kommentarer
- Kan bruke fotnoter
- Kan sette inn sitater
- Vet hva stiler er og hvordan de brukes
Regneark (Excel)
- Vet forskjellen på kolonner og rader
- Kan peke på bestemte celler. For eksempel på celle A4, D6 og F2
- Kan lage lister
- Kan alfabetisere en liste
- Kan lage et enkelt skjema med kantlinjer
- Kan bryte tekst i en celle
- Kan regne med formler
- Kan organisere og systematisere talldata
- Kan presentere tekst og tall i form av ulike typer diagram
Geogebra
- Har oversikt over programmet og kunne navigere rundt i det
- Kan tegne ulike figurer
- Kan tegne ulike typer linjer
- Kan koordinatene til å beskrive plassering og bevegelse i et koordinatsystem (7. trinn)
- Kan beskrive og gjennomføre speiling, rotasjon og parallellforskyvning
- Kan bruke koordinater til å beskrive plassering og bevegelse i et koordinatsystem
- Kan bruke koordinater til å avbilde figurer og finne egenskaper ved geometriske former
Lese- og skrivestøtte
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Word, OneNote og teams
- Vet hvordan man kan få opplest tekst i Edge nettleser
Tankekart
- Kan lage et digitalt tankekart (Creaza)
OneNote
- Kan åpne OneNote - din egen klassenotatblokk - fra Teams
- Kan åpne OneNote klassenotatblokk i app versjonen av OneNote
- Kan finne frem, vet forskjell på innholdsbibliotek og eget område
- Kan gjøre oppgaver/lekser i OneNote
- Kan gjøre oppgaver på skolen som lærer har distribuert til deg
- Kan gjøre lydopptak/videoopptak inne i OneNote
- Kan sette inn en sjekkbokser
- Kan søke i egne OneNote-notater
- Vet hva en Embed-kode er og lime den inn i OneNote
- Vet hvordan, ved endt skolegang - kan ta vare på egne OneNote notater. Kan flytte over filer i privat OneNote-bøker på privat disk/OneDrive (om eleven har det).
Nettsøk
- Kan gjøre målrettet søk i ulike søkemotorer
- Kjenner til noen metoder for å lagre bokmerker
- Kan søke informasjon etter filtype, lisens og dato
- Kan bruke boolske operatorer ved nettsøk (-,+,"")
- Vet at de etterlater seg digitale spor og kunne vise til eksempler på det
- Vet at man har ansvar for egne handlinger på nett
Personvern
- Kan lage meg et trygt passord, ta vare på det og holde det hemmelig
- Vet hva en personopplysninger er
- Vet forskjellen på en personopplysning og en sensitiv personopplysning
- Vet at et bilde kan være en personopplysning og at bilder som kan knyttes til andre ikke skal deles uten tillatelse.
- Forstå at alle etterlater seg digitale spor og kan gi eksempler på dette
- Vet at enkelte apper/nettsteder/spill kan bruke mine personopplysninger og selge de videre
- Vet at jeg kan si nei når man ikke vil at andre skal ta bilder og publisere disse
- Vet hva man kan gjøre når en uønskede hendelser skjer på nett
Digital dømmekraft
- Vet hvorfor vi skal være kritiske til kilder
- Vet at ikke alt jeg leser på Internett trenger å være sant
- Kan vurdere innholdet på en app/nettside/tekst kildekritisk
- Kan drøfte muligheter og utfordringer ved fildeling
- Vet at jeg har ansvar for egne handlinger på nett
Presentasjonsprogram (PowerPoint/Sway)
- Vet hva et presentasjonsprogram er og hva det kan brukes til
- Kan lage presentasjon i to ulike programmer (Sway, Creaza)
Opphavsrett
- Vet hva opphavsrett er - at noen eier et bilde/tekst på internett (tilpasset aldersgruppen)
- Vet hvor jeg finner bilder som er lov å bruke
- Kan vise til en kilde på en slik måte at kilden er gjenfinnbar
- Vet hva Creative Commons (CC) er og hva det betyr at en fil er merket med CC lisens.
- Kjenner til begrepet plagiering
Digital ordbok (Clarify)
- Kan åpne programmet og søke på et ord
- Kan bytte mellom Norsk - Engelsk og Engelsk -norsk
- Vet hvordan jeg kan få lest opp et engelsk ord
- Vet hvor jeg kan skrive inn en liten setning å få den opplest i Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke i Store Norske Leksikon fra Clarify
- Vet hvordan jeg kan søke etter trygge bilder i Clarify
- Vet at jeg kan bytte språk til eks. nynorsk, tysk, fransk og spansk
Programmering
- Kan lage algoritmer og uttrykke de ved hjelp av variabler, vilkår og sløyfer (løkker)
- Har utforsket hvordan digitale teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter