Leiligheter
De 20 leilighetene har åpen kjøkken-/ stueløsning, ett soverom, bad, bod. 17 av disse har balkong, mens de tre andre har felles uteplass. Badet har toalett, servant, dusjsete med hev/senk-mulighet, og det er sklisikkert gulv. Beboere flytter inn med egne møbler. Hvitevarer er i leilighetene.
Hjemmesykepleie
Omsorgsboligen er døgnbemannet, med blant annet sykepleier, hjelpepleier, helsefagarbeider og assistenter. På natt er det en sykepleier eller vernepleier på vakt.
Beboeren får tildelt en primærkontakt og sekundærkontakt når vedkommende flytter inn. Det de hadde hjelp til før de flyttet inn følger med videre nå som vedkommende har flyttet inn i omsorgsboligen.
Trygghetsalarm og teknologi
Vi satser på omfattende bruk av velferdsteknologi. Det handler om å gi personer med hjelpebehov bedre livskvalitet, økt trygghet og større mulighet til å klare seg på egenhånd. Eksempel på velferdsteknologi kan være trygghetsalarm, medisindispenser, GPS og sensorer. Ved god kartlegging skal vi se på hva slags teknologi som er egnet og behov for.
Praktisk bistand
Dersom beboer har vedtak på praktisk bistand fra tidligere, gjelder dette også når de flytter inn i omsorgsboligen. Dette er en tjeneste som må søkes om for nye beboere.
Aktivitet
Omsorgsboligen har egen aktivitør som jobber på dagtid. Vår aktivitør legger til rette for aktiviteter som vedlikeholder funksjoner og skaper glede hos den som deltar. Aktivitør samarbeider med blant andre lokale barnehager, skoler og frivillige organisasjoner. Aktiviteter kan være trim, turer, andakt og musikk.
Aktivitøren er også frivillighetskoordinator for omsorgsboligene i kommunen, og vil jobbe for et godt samarbeid med frivillighetskoordinator i Sørumsand.
Fellesarealer og uteområder
2. og 3. etasje har felles stue og kjøkken, hvor det tilrettelegges for samspising for de som ønsker det. I 1. etasje har vi hjerterommet i huset også kalt storstua, her foregår det planlagte aktiviteter. Vi har også et felles uteområde og en asfaltert tursti rundt omsorgsboligen.
Samarbeidspartnere
- Fastlege til den enkelte
- Pårørende
- Frivillige
- Bolig og eiendomsdrift
- Spesialisthelsetjenesten
- Apotek
- Forvaltning
Videovisning omsorgsbolig
Bildevisning omsorgsbolig
Bildevisning avlastning
Kvalitetsstandard for avlastningsopphold
Avlastningsopphold er et tilbud til deg som har behov for pleie og omsorg hele døgnet og hvor pårørende har et stort ansvar for den daglige pleien og omsorgen.
Tilbudet er et avlastningstilbud for pårørende med særlig tyngende omsorgsoppgaver.
Hva gir tilbudet?
Tjenesten er et tilbud til deg som trenger pleie og omsorg hele døgnet. Tilbudet skal gi dine pårørende som har det daglige omsorgen avlastning, slik at du skal kunne bo hjemme lengst mulig.
Mat
Du får alle måltider dekket under oppholdet. Sentralkjøkkenet lager maten, og det er egne kjøkken som tilbereder maten og produserer spesialkost til seksjonene. Maten anrettes og serveres i seksjonene. Menyen hos oss er satt sammen av faglærte kokker og kvalitetssikret av ernæringsfysiolog. Maten er riktig sammensatt i henhold til ernæringsmessige anbefalinger.
Informasjon om seksjonens daglige rutiner vil du få under oppholdet
Medisiner, medisinsk forbruksmateriell og hjelpemidler må du ta med deg til oppholdet. Våre institusjoner benytter seg av velferdsteknologiske løsninger som blir individuelt tilpasset ditt behov.
Vårt samarbeid
Pårørende er velkommen på besøk etter seksjonens besøksregler. Du får en primærkontakt som følger deg opp og har løpende kontakt med pårørende og øvrige tjenesteytere.
Hva vi forventer av deg og dine pårørende
Vi forventer at:
- du utnevner en hovedpårørende som vi har løpende kontakt med
- du dekker utgifter til transport selv
- du forholder deg til det vedtaket du har fått
Dersom du har behov for anskaffelse av spesielle artikler, matvarer og liknende må du få hjelp av dine pårørende eller andre i ditt sosiale nettverk.
Dersom du vil trenge medisinsk vurdering og behandling, skal du benytte din egen fastlege.
Ta med
Ta med dine faste hjelpemidler, klær, toalettsaker og andre nødvendige personlige eiendeler.
Forsikring
Vi oppfordrer til å la smykker og verdisaker være igjen hjemme. Institusjonene tar ikke ansvar for private eiendeler som blir borte. Dersom du bruker høreapparat, anbefaler vi deg å tegne egen forsikring på dette.
Tøyvask
Pårørende vasker ditt private tøy. Alt tøy må merkes med navn. Tøy som blir borte under oppholdet erstattes ikke.
Pris
Avlastningsopphold er gratis.
Hvordan søke på avlastningsopphold i institusjon
Søknad sendes Tjenestetorget.
Søknadsskjema finnes på siden til Tjenestetorget, eller eller ved henvendelse til Tjenestetorget.
Du kan klage
Vi ønsker tilbakemelding fra deg for stadig å kunne forbedre oss. En eventuell klage på tjenesteutførelse rettes til seksjonsleder.
Du kan også klage på vedtak. Dersom du trenger hjelp til å skrive klage på vedtak kan Tjenestetorget hjelpe til med å skrive klagen. Klagen sendes til Tjenestetorget som vurderer saken på nytt og eventuelt tar saken videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. Klagefristen er 4 uker.