Sjekk dine opplysninger i Eiendomsregisteret

Nå kan du logge inn på Eiendomsregisteret og registrere informasjon som:

  • byggeår
  • vanntilkobling og avløp
  • bruksareal
  • energikilde og oppvarmingstype

Det er Kartverket som svarer på spørsmål knyttet til egenregistrering, som innlogging og registrering.
Kontakt Kartverket her

 Dette bør du vite

Opplysningene du registrerer erstatter ikke det kommunen allerede har.

  • Kommunens data blir ikke automatisk endret, men dine registreringer kan brukes som grunnlag for oppdatering.
  • Endringer i bruksareal påvirker ikke nødvendigvis kommunale gebyr og avgifter.  

Hvis du mener at kommunens opplysninger er feil, kan du sende dokumentasjon og krav om retting til e-post postmottak@lillestrom.kommune.no merket med gårds- og bruksnummer og “Krav om retting av matrikkelen”. 

Her kan du lese mer om retting av feil i Eiendomsregisteret

Hvorfor er dette viktig?

Opplysninger fra Eiendomsregisteret brukes daglig av privatpersoner, næringsliv og offentlige myndigheter. Mange tjenester – fra beredskap til arealplanlegging – er avhengige av at informasjonen i registeret er korrekt og oppdatert.

Det er kommunene som registrerer opplysningene som en del av sitt daglige arbeid på bakgrunn av byggesaksvedtak. Fordi prosesser og rutiner har variert over tid, kan enkelte data mangle eller være utdatert. Ved å kontrollere og oppdatere informasjon om din bolig eller fritidsbolig, bidrar du til å sikre at opplysningene er riktige.

Når registeret er oppdatert, får nødetater, planleggere og andre aktører et bedre grunnlag for sine beslutninger – noe som kommer både deg og lokalsamfunnet til gode. I Eiendomsregisteret kan du enkelt se hvilke opplysninger som er registrert om dine eiendommer, adresser, bygninger og bruksenheter.