Betaling

Du må betale en egenandel for behandling ved legevakten. Du må også betale for bandasjer, medisiner og annet utstyr som blir brukt.
For personer med frikort, barn under 16 år, personer som har førstegangstjeneste i militæret, og gravide som må ha konsultasjon i forbindelse med svangerskapet er selve konsultasjonen gratis. Du må likevel betale for bandasjer, medisiner og annet utstyr som blir brukt.

Legevakten har betalingsautomat på venterommet. Det er også mulig å få faktura eller betale via mobiltelefon. Hvis du drar fra legevakten uten å betale, sendes faktura på SMS eller i posten, om den sendes i posten vil det tilfalle et fakturagebyr.

Du vil få to fakturaer hvis du har tatt prøver, eller fått medisin eller brukt forbruksmateriell. En faktura for utstyr/medisin/forbruksmateriell og en faktura for selve legekonsultasjonen.

Har du spørsmål vedrørende betaling eller faktura?

Ta kontakt med vår samarbeidspartner Convene på telefon 21 62 73 20 eller via kontaktskjema på convene.no

For andre spørsmål vedrørende faktura fra legevakten:

Resepter, sykemelding og journalutskrift

Legevakten sykmelder kun for en kort periode. Forlengelse og annen oppfølging er det vanligvis fastlegen som bistår med.
Legevakten skriver bare ut medisiner som gjelder den akutte behandlingen.
Journalutskrift kan hentes i mottaket etter avtale. Utskriften utleveres etter betaling og fremvisning av legitimasjon. Vi sender ikke journalutskrift per post på grunn av personvern.

Tilbakemelding og klager

Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du får, hører vi gjerne fra deg.
Klagen bør være skriftlig. Husk at sensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post. Bruk gjerne pålogging med ID-porten

Du kan eventuelt klage til Statsforvalteren i Oslo og Viken eller henvende deg til Pasientombudet.
Klage på parkeringsgebyr rettes til parkeringsselskapet, ikke til legevakten.