I en krisesituasjon kan de ordinære informasjonskanalene våre bli utilgjengelige. Da blir det vanskelig å komme i kontakt med nødetatene, og det blir vanskelig å tilegne seg viktig informasjon om hva som skjer og hva du som innbygger bør gjøre.

Nødsituasjoner

Om det oppstår situasjoner som normalt ville blitt meldt inn til nødetatene på telefon til 110, 112 og 113, bør første prioritet være å ta seg til nærmeste brannstasjon, politistasjon, ambulansestasjon eller legevakt. Se også etter utrykningskjøretøyer som i slike situasjoner kan være utplassert langs veiene og synliggjort med blålys.

Informasjon og veiledning

For å sikre at innbyggerne også får mulighet til å tilegne seg nødvendig informasjon og be om bistand fra kommunale tjenester, vil Lillestrøm kommune etablere et eget informasjonspunkt i kommunen.

Informasjonspunkt i Lillestrøm kommune

  • Lillestrøm rådhus

Kommunen vil i løpet av 2026 kunngjøre flere informasjonspunkter med god geografisk spredning, men inntil videre er det Lillestrøm rådhus som vil bli bemannet.

Hva skjer på informasjonspunktene?

På informasjonspunktene kan du:

  • Få viktig informasjon om situasjonen og hva du som innbygger kan eller bør gjøre
  • Be om bistand fra kommunale tjenester og, så langt det er mulig, få praktisk hjelp og veiledning

Når blir informasjonspunktene åpnet?

Kommunens representanter vil åpne informasjonspunktene så raskt som mulig. Hvor raskt de er på plass vil avhenge av situasjonen, hvor de befinner seg, og tidspunktet på døgnet. Selv om representantene ikke er til stede umiddelbart, vil informasjonspunktene fungere som samlingspunkt for informasjon og hjelp så snart det er mulig.