Ny prosjektleder for utviklingen av Kjellerområdet

Gerrit Mosebach har lang erfaring med byplanlegging. Nå har han fått ansvaret for å lede Kjeller-prosjektet i Lillestrøm.

Han har nettopp kommet hjem fra en sykkelferie langs norskekysten og har fortsatt litt ferie igjen før han gir seg i kast med Kjeller flyplass 13. august.

– Det er en drømmejobb for enhver byplanlegger, forteller han. Da Mosebach så stillingsutlysningen var han bare nødt til å søke. Å gjøre en flyplass om til en by gir utrolig mange muligheter, spesielt når det ligger så nære sentrum.

Han trekker også fram det historiske flymiljøet. Når man i tillegg legger til kunnskapsmiljøet på Kjeller og landskapet rundt gir det kommunen stort handlingsrom.

Vil møte alle

Så mange aktører med ulike interesser kan også gi noen utfordringer. For han blir en viktig del av jobben å snakke med alle og stake ut en retning.

– Det første jeg kommer til å gjøre er å avtale møter med de ulike aktørene hvor vi kan snakke om hvordan vi best skal samarbeide. Jeg har også lyst til å høre på de som ikke roper høyest, slår han fast.

Nå gleder han seg til å sette seg dypere inn i saken, og han har allerede signalisert at han kunne tenke seg å flytte kontoret til Kjeller flyplass for å komme enda nærmere prosjektet.

– Det er et område med stort potensial

- Gerrit Mosebach

Bakgrunn fra Tyskland og Nederland

Gerrit er født og oppvokst i Ålesund, men da han var 12 flyttet familien til Tyskland. I Berlin ble han utdannet arkitekt og byplanlegger. Derfra gikk turen til Nederland og Rotterdam, hvor han begynte å jobbe med byplanlegging. I Nederland fikk han et annet perspektiv på byutvikling enn det vi har i Norge.

– Det var spennende. Der bygger man mye, raskt og eksperimentelt. De har et helt annet forhold til å bruke landet. Har man ikke land, så lager man det. Og alt gjøres i mye større skala. Nederland har 40 ganger høyere befolkningstetthet enn Norge.

Han snakker også litt om Tyskland. Hvordan byplanlegging der er mer tradisjonelt og at tungvinne byråkratiske prosesser fort kan sette en stopper for prosjekter. Som for eksempel flyplassen BER, som skulle bli den nye hovedflyplassen i Berlin, men som nå står som en spøkelsesflyplass. Ti år etter at den egentlig skulle åpne.

– Også har vi nedlagte Tempelhof Berlin, et flyplassområde på størrelse med Monaco, hvor lokalbefolkninga har så stor makt at de bestemte at det skulle være et friområde åpent for alle.

Groruddalssatsingen

Gjennom jobben i Rotterdam ble han kjent med likesinnede fra Oslo og det førte til at han flytta tilbake til hjemlandet.
Her startet han et konsulentfirma, som han jobbet med i 10 år. En periode pendlet han også mellom Oslo og Trondheim da han var førsteamanuensis på NTNU.

– I 2008 fikk jeg nok og sa opp.

Da begynte han å jobbe for Plan- og bygningsetaten, avdeling for byutvikling i Oslo kommune, hvor han blant annet har jobbet med klimaeffektiv byutvikling på Furuset som del av Groruddalsatsingen. Siden mai 2019 har han vært leder på by- og stedsutviklingsgruppen i Norconsult. Før han altså takket ja til jobben i Lillestrøm kommune.

Sykkelferie

Valget av ferie i år kan også sees på som et miljøvalg. Sykkelturen langs kysten var noe han lenge hadde hatt lyst til å gjøre, så Gerrit kjøpte seg sykkel og syklet sørover langs kysten ned til Sørlandet. Derfra gikk turen opp langs Vestlandet til Møre og Romsdal.

– Det heter vel Atlanterhavsruta. Den er veldig fin å sykle med mange små steder å besøke.

Han tok seg god tid til etappene og syklet rundt fem mil om dagen. På kveldene teltet han stort sett ute i naturen. Rundt en måned etter avreise kom han fram til målet; hjembyen Ålesund.

– Dette er noe jeg absolutt kan anbefale. Stort sett alle kan gjøre det i forskjellige former. Jeg møtte mange underveis som gjorde det på forskjellige måter.
– Hva var høydepunktet på turen?
– Å komme fram, avslutter han og ler.

Avdelingsleder for byutviklingsavdelingen, Kristin Dale Selvig, forteller at de er glade for å ha en sånn kapasitet innen byutvikling med på laget.

– Vi gleder oss til å samarbeide med Gerrit om utviklingen av Kjeller, både som eget utviklingsområde, men også som del av Lillestrøm by.