Såpe og vann mot smitte

Studier viser at god gammeldags vasking er en god kur mot smitte.

Når barnehager og skoler så smått gjenåpner, er det viktig å vite hva som best bidrar til å holde alle friske. Lillestrøm kommune har bedt Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) gjennomgå relevante studier av koronasmitte, blant annet for å se på standarder for renhold. Kommunen vil også dele kunnskapen med kolleger i Oslo og Viken. Kort oppsummert: God gammaldags vasking er en god kur mot smitte!

Hvorfor hjelper det å vaske?

La oss begynne med såpe (og vann): Såpe inneholder ingredienser som tar knekken på fett. Såpe og varmt vann er utrolig effektivt i så måte.

Virus er ikke levende organismer. De er avhengig av levende celler hos for eksempel mennesker for å kunne spre seg. Grovt fortalt består koronaviruset av arvestoffet RNA omgitt av en fettkappe. En såpevask vil løse opp kappen som holder viruset sammen, og dermed mister det evnen til å spre seg. Derfor er det viktig å vanske hender ofte. Derfor er renholderne alfa og omega i kampen mot smitte.

Vaske hender!

Særlig viktig er det å vaske hender, kombinert med å unngå å ta seg i ansiktet. Vanligvis tar vi oss i ansiktet 10 – 15 ganger i timen, og dette er en effektiv måte å spre smitte på: Med nyvaskede hender berører du en overflate hvor noen har lagt igjen smitte. Deretter tørker du deg rundt munnen, gnir deg i øyet eller klør deg under nesa; en flott vei inn for koronaen, som i hovedsak er en dråpesmitte – den overføres via hosting, nysing og kroppsvæsker.

Der mange tar

Hvor lenge virus i dråpesmitte overlever, avhenger av overflaten det havner på. På det vi til vanlig opplever som «hygieniske overflater», som for eksempel rustfritt stål, kan viruset overleve inntil tre døgn. På plast kan det leve enda lenger. Derfor er det viktig å drive hyppig renhold på flater som mange mennesker berører ofte. Dørhåndtak, lysbrytere, garderobeplasser osv. Oppsummert: Hvis renholderne går over felles berøringspunkter ofte, og du selv sørger for å vaske hender, reduseres smittefaren betydelig.

Ingen hokus pokus

Heldigvis er det de vanlige rengjøringsmidlene som ser ut til å fungere aller best mot koronaviruset. Flere vanlige desinfeksjonsmidler har også god effekt, men for de fleste formål holder det fint med flasker de fleste av oss allerede har i kjøkkenbenken.

Et nytt verb som for øvrig har oppstått i disse koronatider er «å sprite seg». Og ja: Sprit virker godt som desinfeksjonsmiddel mot koronavirus: Etter ett minutts eksponering for sprit, er viruset satt ut av spill. Men som sagt er det lite som slår såpe og vann. Desinfeksjonsmidler fjerner ikke skitt. Ekspertene sier derfor at før noe desinfiseres, må skitt og flekker fjernes først.

Rutiner som virker

Det er Lillestrøm kommune som har bestilt rapporten fra FFI. Rapporten brukes som grunnlag for å utarbeide gode renholdsrutiner kommunale tjenester som vanligvis ikke utfører smittverenrenhold på samme måte som for eksempel helsevesenet gjør.