Endringer i forskriften fra 3. februar

Lillestrøm kommune følger de nasjonale forskriftene for smittevern. Disse blir endret fra og med onsdag den 3. februar. Fram til da gjelder nåværende forskrift.

Dette er endringene fra og med onsdag

• Treningssentrene kan holde åpent, men de må selv påse at det kun er kommunens innbyggere som benytter tilbudet. Smitteverntiltakene må være strenge.
  • Voksne kan igjen drive organisert trening utendørs, men frarådes å drive organisert trening innendørs. Smitteverntiltakene gjelder fortsatt, og meteren må overholdes.
  • Hittil har kun «strengt nødvendige reiser» vært tillat, nå bes vi om å «unngå unødvendige reiser».
  • Det er mulig å dra på hytta igjen, men vi må handle i butikken hjemme før vi dra, og unngå kontakt med befolkningen i hyttekommunen.
  • Til tross for at lokalene ved høyere utdanning og voksenopplæring holdes stengt for studenter og elever, gis studenter som er avhengig av å utføre forsøk eller ferdighetstrening som ikke kan gjennomføres digitalt, tilgang til skolens lokaler.
  • Voksenopplæringen går over til digital undervisning (strengere tiltak enn dagens)

Dette endres ikke

Av det som er stengt pr i dag, er det kun treningssentrene som åpner dørene. Kinoer, badeland, kjøpesentre, varehus osv. holdes fortsatt stengt. Her er noen flere ting som ikke endrer seg:

• Alle bør begrense sosial kontakt. Det oppfordres fortsatt til å møtes ute og ikke ha flere enn fem gjester
  • Skjenkestopp
  • Påbud om munnbind
  • Påbud om hjemmekontor der det er praktisk mulig

Nasjonale tiltak

Lillestrøm kommune har ikke lenger lokal covid-forskrift. Det er nå de nasjonale forskriftene som gjelder.