Nye koronarestriksjoner gjelder fra 6. mai

Lillestrøm kommune flyttes fra nivå 5A til 5B med virkning fra og med torsdag 6. mai.

Endringen er vedtatt av regjeringen under forutsetning av at kommunen selv innfører noen ekstra tiltak i samarbeid med Rælingen, Lørenskog og Oslo. Tiltakene som gjelder i Lillestrøm kommune fra torsdag, ble vedtatt i formannskapet onsdag 5. mai.

Her ser du hva som gjelder i Lillestrøm nå

Koronaregler i kortversjon

• Kjøpesentre og butikker kan holde åpent, men med strenge krav til smitteverntiltak, antallsbegrensning og kontroll.
  • Serveringsteder må fortsatt holde stengt (også de som ligger på kjøpesentre)
    • Unntak for take-away av mat og ikke-alkoholholdig drikk
    • Unntak for serveringsteder på hotell som kan servere mat til overnattende gjester
  • Treningssentre skal fortsatt holde stengt, men kan holde åpnet for dokumentert rehabilitering og opptrening som tilbys individuelt en til en.
  • Maksimalt 50 personer i begravelser, bisettelser og seremonier ved grav
  • Forbud mot tilskuere i vielser, dåp og konfirmasjon og lignende ritualer
  • Forbud mot innendørs idretts- og fritidsaktivitet, med unntak for toppidrettsutøvere
  • Gruppe - og avstandskrav ved utendørs idretts- og fritidsaktiviteter
    • Grupper på maksimalt 10 personer
    • Unntak fra avstandskrav for barn og unge under 20 år når det er nødvendig for å drive med aktiviteten.
    • Unntak for toppidrettsutøvere

Kommunedirektørens vurdering

- Selv om smitten er synkende, er smittetrykket fortsatt høyt og situasjonen usikker, het det i saksframlegget fra kommunedirektøren. - Det er derfor fortsatt behov for svært strenge tiltak i Lillestrøm kommune. En gjenåpning må skje gradvis og forsiktig, slik at vi ikke risikerer nye smittebølger på grunn av for lavt tiltaksnivå. Smittetrykket må følges tett gjennom gjenåpningen, og ev. planlagte nedtrappinger må holdes på vent dersom nedgangen i smitte stopper opp. Det er i tillegg avgjørende at tiltak som øker mobilitet på tvers av kommuner åpnes likt i nærliggende kommuner.

I dette tilfellet betyr «nærliggende kommuner» Lørenskog, Rælingen og Oslo.