Lettelser i koronatiltakene

Smittesituasjonen tilsier at kommunen kan gjøre lettelser i koronatiltakene, men det må fortsatt holdes igjen på noen områder før man kan gå over til kun å følge nasjonale tiltak. I denne omgangen prioriterte formannskapet å åpne noe mer for innendørs aktiviteter og å øke tillatt antall deltakere på ulike arrangementer.

Les den nye forskriften her

Med utgangspunkt i en stabil smittesituasjon, og i samråd med FHI, vedtok formannskapet følgende lettelser:

• Treningssentre og svømmehaller/badeland begrenses ikke lenger kun til kommunens egne innbyggere
  • Bingohaller, bowlinghaller åpnes
  • Idretts- og fritidsaktiviteter for voksne følger nasjonale regler og anbefalinger. Dette innebærer en økning fra 1 til 20 innendørs og 20 til 30 utendørs. Det må fortsatt holdes minst 1 meters avstand. Antall på arrangementer økes til:
    • Private sammenkomster på offentlig sted: 20 innendørs og 30 utendørs
    • Andre arrangementer innendørs: 50 uten faste, tilviste plasser og 100 med faste, tilviste plasser
    • Andre arrangementer utendørs: 100 uten faste, tilviste plasser og 3 x 200 med faste, tilviste plasser
  • Sosiale sammenkomster i private hus, hytter, hager økes til 10 gjester
  • Forskrift om smitteverntiltak på byggeplasser oppheves

Bakgrunnen for at arrangementer er prioritert er både fordi dette er viktig både for næringene, for foreningslivet og for folkehelse, og fordi dette er det området der kommunen per i dag ligger lengst unna de nasjonale reglene.

Opprettholdes

Skjenkestopp klokken 22, plikt til bruk av munnbind og hjemmekontor for alle som har mulighet til det, opprettholdes.

Når gjelder tiltakene?

Tiltakene trer i kraft natt mellom 9. og 10. juni, og gjelder inntil annet er bestemt.