Koronasmitte på Sagdalen skole

Flere ansatte og elever ved Sagdalen skole er smittet av korona. SFO stenger for sommeren.

Smitte

Smitten ble kjent for kommuneoverlegene og smitteteamet den 23. juni. Smitteoppsporing har ført til bred testing av både elever og lærere, og det er avdekket flere positive tilfeller på ulike trinn på skolen. Det er i skrivende stund sju positive personer. Barn og ansatte testes nå bredt, og vi kan derfor ikke utelukke at det vil komme flere positive.

Stenger SFO

Skolene har tatt sommerferie, men for å hindre videre smittespredning har kommuneoverlegene bestemt at skolefritidsordningen stenger fra og med i dag, og at den ikke åpner igjen på denne siden av sommerferien.

Kommuneoverlegene kontakter dessuten barnehager og helsestasjoner i nærområdet, og ber dem være oppmerksomme på symptomer på covid-19-smitte. Fastlegene er også informert.

Tester bredt

I dag har alle foresatte til barn ved Sagdalen skole fått informasjon om smitten, og om hvordan de skal forholde seg videre. Også de ansatte har fått informasjon.

- Vi er innstilt på å teste bredt, sier kommuneoverlege Bettina C. Fossberg, - også ved milde symptomer. Flere av barna testes i dag. De ansatte oppfordres til å ta kontakt med koronatelefonen for testing ved kommunens testsenter.

Dette er symptomene

De vanligste symptomene i starten er vondt i halsen, forkjølelse og lett hoste, i tillegg til sykdomsfølelse, hodepine og muskelsmerter. Magesmerter kan også forekomme. Vær oppmerksom på at særlig hos barn kan symptomer på covid-19 være milde og vanskelige å skille fra andre luftveisinfeksjoner.