Plan for vaksinering er klar

Planen forteller hvordan vi skal gjennomføre vaksineringen, men svarer foreløpig ikke på det de fleste lurer på: Når skal jeg vaksineres og hvor skal jeg møte opp? Alle som skal vaksineres vil få innkalling. Vaksinen er frivillig og gratis.

Kommunene har ansvar for vaksinering sine egne innbyggere og fylkesmannen har gitt kommunene i oppdrag å lage en plan for hvordan dette skal gjennomføres.

Last ned plan for vaksinering (PDF 0,5 MB)

Planen kan endres

I planen finnes oversikt over hvilke grupper som skal prioriteres først, i tråd med Folkehelseinstituttets anbefaling til regjeringen. Prioriteringen kan endres som følge av lokale utbrudd, eller andre ting som tilsier en annen prioritering av hensyn til liv og helse.

Vaksinering i institusjonene først

Helsemyndighetene vil gi oss et varsel om at vaksinen er på vei, fem dager før vi mottar den. Lillestrøm kommune har foreløpig ikke fått beskjed om når vi vil motta den første vaksinen, men er klare til å starte vaksinering av beboere på sykehjem, som skal vaksineres først.

Vaksineringen vil foregå i institusjonene. Både beboere og pårørende er varslet om at hvis vaksinen kommer i romjula, vil vi umiddelbart sette i gang vaksinering.

Vaksinasjonssted for andre avgjøres snart

Når det gjelder de øvrige gruppene som skal vaksineres, har vi ennå ikke bestemt hvor det skal gjennomføres, men regner med at det blir avklart en av de nærmeste dagene. Det er imidlertid avklart at det ikke blir vaksinering hos fastleger. Det er fordi lokalene til fastlegekontorene i ulik grad kan ivareta kravet til smittevern.

Det vil bli opprettet en vaksineringstelefon, som du kan kontakte hvis du har spørsmål om vaksineringen.