Nominert til Årets kommuneprofil

«Der andre hadde satt på nødbremsen, sto Synnøve Standal prinsippfast på at åpenhet er et grunnleggende demokratisk prinsipp. Det gjorde Lillestrøm kommune til en av de beste i klassen.» Dette skriver Kommunal Rapport i forbindelse med at de nominerer lederen av Lillestrøm kommunes dokumentasjonssenter til Årets kommuneprofil.

Marerittet

I september i år opplevde Lillestrøm kommune alle kommuners store mareritt: I 24 timer lå det personsensitive opplysninger på kommunens nettsider, før Romerikes Blad oppdaget det og sa ifra.

Leder for Dokumentasjonssenteret, Synnøve Standal, iverksatte umiddelbart jobben med å varsle både de berørte og Datatilsynet om det som var skjedd.

Skulle ikke skjedd

- Vi har gode rutiner, så slikt skal ikke skje. Vi har tatt i bruk kunstig intelligens for å oppdage fødselsnummer i store dokumenter. Vi samarbeider med leverandøren vår om ytterligere digitale hjelpemidler som kan forhindre at slikt skjer. Likevel skjedde det.

Synnøve Standal får ikke vært tydelig nok på alvoret i saken. Da Datatilsynet varslet en halv millionkroner i bot, forstod hun dét. Men likevel:

Åpenhet så viktig!

- Det beste er å ikke gjøre feil. Det nest beste er å lære av de feilene man likevel gjør, sier Standal fast.

- Personvernet er viktig i Norge. Men åpenhet i forvaltningen er også viktig! Jeg vil ikke være med på å strupe de offentlige postlistene og gjøre det vanskelig for folk å få innsyn i offentlige dokumenter. Åpenhet gir anledning for pressen til å lage god journalistikk, og det gir folk mulighet til å følge- og delta i demokratiske prosesser.

Digitale løsninger for åpenhet

Standal vil fortsette å jobbe med alle de digitale mulighetene som finnes, for å avdekke mulige brudd på personvernet. Etter hennes utsagn trenger kommunen en arkivinspektør som ikke blir sløv etter å ha lest dokumenter hele formiddagen, og som ikke ser seg blind på ord etter å ha pløyd igjennom 800 dokumenter i løpet av en dag.

Lillestrøm kommune har derfor tatt initiativ til utvikling av den digitale inspektøren som Standal etterlyser, og som hun håper vil bli nok et våpen i kampen for åpenhet i forvaltningen.

For dette er hun nominert til å bli årets kommunale profil, sammen med bla Hege Edvardsen, som er leder av Romerike krisesenter, og ordfører Anders Østensen i Gjerdrum kommune.