Dette er vedtatt i kommunestyret 14.12.2022 sak 201/22. (opengov.com).

For utdypende beskrivelse av de forskjellige tiltakene, se retningslinjene. Der kan man se hva man maksimalt kan søke om, hvor stor del som ev. må være dekket av en egenandel og ev. søkers egne arbeidstimer for å dekke hele eller deler av egenandelen.

Du kan søke om dette tilskuddet i tillegg til andre tilskuddsordninger som landbruksavdelingen forvalter.

Du kan få tilskudd til tiltak som bidrar til:

• Reduserte utslipp til vann og luft
  • Økt opptak av klimagasser
  • Fornybar energi
  • Fellestiltak med klima og/eller miljøeffekt

Hvem kan søke

• Eiere av jord- og skogbrukseiendommer i Lillestrøm kommune
  • Leietakere av jordbruksareal som ligger innenfor kommunens grenser

Betingelser for tilskudd

Det blir ikke gitt tilskudd til tiltak som er påbegynt før søknaden er avgjort. Dvs. igangsatt bygge- anleggsarbeid eller inngått rettslig bindende forpliktelse/kontrakt som gjør investeringen irreversibel. Unntak fra denne regelen er søknad om tilskudd til suppleringsplanting, der du skal søke om tilskudd etter at arbeidet er gjennomført og oversikt over kostnadene foreligger.

Frist for å søke

Søknader som kom inn ved forrige søknadsfrist er behandlet. Det er fortsatt igjen midler og vi har satt ny søknadsfrist til 1. mars 2024.

Søknadsskjema

Søk om tilskudd til Bionovafondet

Søk om tilskudd

Behandling av søknaden

I vurderingen av søknadene blir det lagt vekt på:

• Miljø- og klimaeffekt
  • Om tilskuddet er utløsende for å sette i gang prosjektet

Tildelingene blir vedtatt administrativt av avdeling landbruk. Ved prioritering mellom like tiltak, vil det med best klima og/eller miljøeffekt bli prioritert.

Aksept av tilsagnet

Senest én uke etter mottatt tilsagnsbrev skal du sende en bekreftelse til kommunen om at tilbudet er akseptert og at tiltaket blir gjennomført i samsvar med søknad.

Arbeidsfrist

Frist for gjennomføring av tiltaket er 3 år fra da tilskuddet ble innvilget, med mindre kommunen har satt en kortere frist ved innvilgelse av søknaden.

Etter søknad kan kommunen forlenge gjennomføringsfristen, men ikke ut over 5 år fra tilskuddet ble innvilget.

Utbetaling av tilskudd

Når tiltaket er ferdigstilt skal du levere en skriftlig rapport om tiltaket. Rapporten skal inneholde regnskap og en beskrivelse av hvordan tiltaket er gjennomført. I særskilte tilfeller skal regnskapet være godkjent av autorisert regnskapsfører. Dette fremkommer av tilsagnsbrevet. Dersom tiltaket ikke blir utført, kan kommunen kreve tilskuddet tilbakebetalt.

Utbetaling av tilskudd skjer etter at kommunen har kontrollert at tiltaket er gjennomført og regnskapet er godkjent.

Kommunen kan delutbetale tilskuddsmidler på bakgrunn av befaring og et foreløpig regnskap. Minst 25 % av tilskuddet blir holdt tilbake inntil arbeidet er fullført og sluttregnskapet er godkjent.

Har du spørsmål?

Ved spørsmål om Bionovafondet eller søknadsprosessen, kan du kontakte oss på e-post: landbruk@lillestrom.kommune.no.