• Ring 113 hvis du tror det er akutt og står om liv.
  • Finn nærmeste hjertestarter her
  • Kontakt fastlegen din først. Utenom fastlegens åpningstid kan du ringe legevakten hvis det er akutt og ikke kan vente til neste dag. Du når oss på 116117
  • Ring 64 84 38 70 for å snakke med legevakt i Lillestrøm kommune hvis du befinner deg i en annen kommune eller utlandet.
  • Legevakten er for alle, men ikke for alt. Ring legevakten på 116117 før du kommer. Ikke ring legevakten om du er frisk.
  • Legevakten prioriterer akutte tilfeller. Derfor kan du oppleve at noen som kommer etter deg, kommer inn til legen før deg.

Hva behandles på legevakten?

Legevakten tilbyr øyeblikkelig helsehjelp ved sykdommer, skader og kriser.

Eksempler på når du bør kontakte legevakten:

  • Høy feber – særlig hos barn
  • Moderate pustevansker
  • Akutt sykdom eller alvorlig forverring
  • Slapt og medtatt barn eller voksen
  • Alvorlig psykisk sykdom
  • Mistanke om komplikasjoner i svangerskap
  • Kuttskader som må sys
  • Mistanke om brudd

Overgrepsmottaket Oslo legevakt

Lillestrøm kommune har avtale med overgrepsmottaket i Oslo som tilbyr medisinske undersøkelser, samtaler og rådgiving ved vold og seksuelle overgrep.

Ved overgrepsmottaket behandles kvinner og menn fra og med 14 år. Barn vil bli henvist til sykehus.

Les mer eller ta kontakt via overgrepsmottaket sin side

Video fra legevakta på Sørumsand

Er du i tvil?

Er du i tvil om du bør besøke legevakten eller ikke, ring oss på telefon 116117 for veiledning.

Fastlegen kan også gi hjelp raskt

Er det ikke akutt, kan du ringe fastlegen og avtale time. Fastleger skal kunne tilby hastetime dersom det er alvorlig.

​​Hvis du trenger hjelp på dagtid skal du først ringe fastlegen eller fastlegekontoret du hører til. Fastlegen vurderer hvor mye det haster, og kan vanligvis gi deg en time samme dag hvis situasjonen krever det. Du skal alltid henvende deg til fastlegen når det gjelder sykemelding, fornying av resept, eller varige og kjente plager uten akutt forverring.

Les mer om fastlege

Ventetid på legevakten

Legevakten er for alle, men ikke for alt. Helsepersonalet vurderer alvorlighetsgraden ut fra et medisinsk sorteringssystem.
Les mer om ventetid på legevakten

Praktisk informasjon

Lurer du på noe om betaling, resepter, sykmelding eller journalutskrift? Eller ønsker du å gi en tilbakemelding?
Les mer om faktura og praktisk informasjon på legevakten

Etter besøket

Jeg er fortsatt syk

Dersom du fortsatt føler deg syk, kontakt din fastlege for videre behandling.

Jeg har blitt verre

Dersom du blir akutt verre, kontakt legevakten på telefon 116 117.

Forlenget sykemelding

Legevakten sykmelder kun for en kort periode. Forlengelse og annen oppfølging er det vanligvis fastlegen som bistår med.

Papirer å ta med på legevakten

Vi har ikke tilgang til dine journaler fra andre steder. Derfor er det nyttig om du tar med oversikt over faste medisiner, navn på fastlege/legesenter, legitimasjon og andre relevante papirer som angår din helse.

Resepter

Legevakten skriver bare ut medisiner som gjelder den akutte behandlingen.

 

Praktisk informasjon på legevakten

Informasjon om:

  • Betaling
  • Resepter
  • Sykemelding og journalutskrift
  • Tilbakemelding og klager

Finnes under praktisk informasjon på legevakten

 

Non-residents

European Citizens

Bring an EU healthcare card to pay your personal deduction.

If you don't have a healthcare card you must pay the amount at the emergency room and apply for reimbursement with your insurance company.

Non EU

Non EU citizens must pay full price.