Mutert virus i Lillestrøm - mange i karantene

Det er påvist mutert UK-virus i utbruddet som involverer flere skoler i Lillestrøm kommune. Kommunen har fulgt FHIs retningslinjer for håndtering av utbruddet, og stått i kontakt med Folkehelseinstituttet hele veien.

• De som er smittet er satt i isolasjon
  • Elever og ansatte som har hatt nær kontakt med de smittede er satt i karantene
  • Elever og ansatte i karantene er testet på vei inn i karantene og alle testes nå før de kommer ut av karantene, som anbefalt fra FHI
  • Det er ikke mistanke om smitte i lokalene
  • Det blir digital undervisning ved de berørte skolene fredag, mandag og tirsdag

Les hva kommuneoverlegen sier om muterte virus

Mange rammet

Som følge av utbruddet er til sammen rundt 250 elever og lærere fra Tæruddalen og Åsenhagen skoler satt i karantene, samt et håndballag og gjester i en barnebursdag. I morgen kveld testes alle for andre gang, slik retningslinjene fra FHI tilsier.

Har kontroll

Kommuneoverlege Bettina Fossberg sier at kommunen har kontroll på situasjonen.
- Vi har vært ekstra oppmerksomme som følge av at det har vært muterte virus i regionen, og fulgt FHIs retningslinjer for testing og karantenesetting. Smittekilden er kjent, og selv om utbruddet omfatter mange i karantene, så har vi kontroll.

Medisinen er den samme

Fossberg sier at det ikke er sikker kunnskap om at UK varianten av mutert virus gjør folk sykere, men den smitter lettere. Det er heller ingen ting annet helsevesenet eller befolkningen kan gjøre i tilfeller med mutert virus. Man tester og smittesporer, setter folk i isolasjon og karantene. Og den beste beskyttelsen ligger fremdeles i å holde avstand, vaske hender og holde seg hjemme ved sykdom.