Skoler og barnehager i rødt fra torsdag

Skoler og barnehager Lillestrøm settes i rødt fra og med torsdag 11. mars. Rødt nivå vil vare fram til påske.

I påskeuka går barnehager og SFO over i gult. Vi planlegger også for gult nivå på skolene etter påske, men dette vil avhenge av smittesituasjonen.

Rød nivå

Rødt nivå innebærer at man iverksetter såkalt «kontaktreduserende tiltak», med mindre grupper og faste voksne pr gruppe. Samtidig reduseres åpningstiden i barnehager og på skolene fra 08 – 1530.

Karantene

Et flertall av de koronasmittede i Lillestrøm kommune er nå smittet med mutert virus. Viruset sprer seg lettere, og smitter også lettere mellom voksne og barn. Dette innebærer at all smitte nå behandles som om smitten er mutert, bla. med karantene for alle nærkontakter og testing ut og inn av karantene.

Tiltaket reduserer ikke bare smitte, men fører også til at svært mange voksne er i karantene; enten som følge av den jobben de har, eller at de er foreldre. Dermed er karantenepraksisen i ferd med å bli problematisk når det gjelder å ivareta barnehage- og skolebarn. Rødt nivå på skoler og barnehager vil forhåpentligvis bidra til å roe ned situasjonen.

Kommunedirektøren foreslår også å forby innendørs organiserte fritidsaktiviteter, idrettsaktiviteter og kulturarrangementer for ungdom fram til påske.