Koronastatus uke 42

Lillestrøm kommune rapporterer koronastatus ukentlig til fylkesmannen. Rapporten for uke 42 viser at antall smittede er noen færre enn i uke 41.

Det er vanskelig å si om dette er en faktisk nedgang, eller en tilfeldig variasjon. Du kan følge antall smittetilfeller her.

Smittesituasjonen

De siste ukene har smittesituasjonen sett slik ut:

• Uke 34: 2 smittede
  • Uke 35: 4 smittede
  • Uke 36: 2 smittede
  • Uke 37: 14 smittede
  • Uke 38: 11 smittede
  • Uke 39: 10 smittede
  • Uke 40: 20 smittede
  • Uke 41: 33 smittede
  • Uke 42: 23 smittede

760 personer lot seg koronateste i forrige uke. Testsenteret på Fetsund kommunehus rapporterer om god testkapasitet.

Nye koronarestriksjoner

Det ble innført nye koronarestriksjoner i kommunen den 14. oktober. Disse varer i første omgang fram til 28. oktober, da formannskapet vil vurdere situasjonen på nytt.

Informasjon ved smitte

Dersom noen tester positivt på en koronatest, starter smittesporingen umiddelbart. Slik finner man ut om smitten skjedde på et treningssenter, ved en skole eller et utested - for eksempel. Så snart smittestedet er fastslått vil det gå ut informasjon til de som er berørt, med beskjed om hva de skal gjøre. Nærkontakter blir kontaktet av smittesporingsteamet og får beskjed om hvordan de skal forholde seg videre. Den som ikke hører noe, er ikke i faresonen.

Risiko for å bli smittet

Det er størst risiko for å bli smittet med covid-19 hvis man er tettere enn to meter i mer enn 15 minutter med en person som er smittsom, eller har direkte fysisk kontakt med en smittsom person (som håndhilsning og klemming). Erfaring viser at særlig direkte dråpesmitte gjør at folk blir syke. Indirekte smitte via overflater alene er sjelden eneste årsak til at noen blir smittet.

Når er en person smittsom?

Det tar som regel seks dager fra man smittes, til man blir syk. De fire første dagene man er smittet, er man ikke selv smittsom. Blir du koronasyk en søndag, har du kunnet smitte andre på fredag og lørdag - altså to dager før du selv ble syk. Du har ikke smitte folk du var sammen før det. Smittesporingsteamet vil med andre ord ikke kontakte folk du møtte i tidsrommet mandag-torsdag, for da var du ennå ikke i stand til å smitte andre.