Koronastatus uke 44

Lillestrøm kommune fikk 54 nye smittede i løpet av forrige uke.

De siste ukene har smittesituasjonen i Lillestrøm kommune sett slik ut:

Etter at smittetallet har ligget relativt stabilt – men på et relativt høyt nivå i fire uker, kom det en vesentlig økning sist uke. Siste to uker er det registrert 85 nye smittetilfeller. Dette betyr 96 smittede per 100.000 innbyggere i samme periode.

Fire skoler har vært rammet av smitte; Skjetten skole, OKS Grunnskole samt de videregående skolene Lillestrøm og Sørumsand. I tillegg er det smitte på Kjerulfsgate omsorgsboliger, på et fysikalsk institutt og et smitteutbrudd på Lillestrøm rådhus.

Lillestrøm kommune er en av kommunene i randsonen til Oslo, med høy smitte. Derfor vedtok formannskapet i kommunen en rekke nye koronatiltak fredag den 30. oktober, som griper inn i den enkelte innbyggers liv. Målet er å begrense smitten.