Om oss
Lillestrøm bo- og behandlingssenter (Libos) ligger midt i Alexander Kiellandsgate i Lillestrøm. Det er en trivelig langtidsinstitusjon og et tilbud til deg som har varige og sammensatte pleie- og omsorgsbehov som ikke kan ivaretas i eget hjem.
Om oppholdet
- Du får enerom med eget bad. Noen av beboerrommene har balkong ut mot hagen eller ut mot omgivelsene.
- Du får helsehjelp, pleie og omsorg tilpasset ditt behov.
- Du får mulighet til å delta i aktiviteter som bidrar til en meningsfull hverdag. Kommunens aktivitører utarbeider aktivitetsplaner og følger opp beboerne.
Personsentrert omsorg
På Libos legger vi stor vekt på personsentrert omsorg. Det betyr at vi:
- Ser deg som et individ med unike behov.
- Tilpasser pleie og omsorg ut fra dine vaner, interesser og livshistorie.
- Involverer deg og dine pårørende i beslutninger som angår hverdagen og helsehjelpen.
- Jobber for at du skal oppleve trygghet, respekt og en mest mulig meningsfull hverdag.
Fakta om Libos
- Vi har 74 langtidsplasser for beboere med sammensatte helseutfordringer.
- Det er fire avdelinger med varierende størrelser på stuer og kjøkken.
- I lobbyen har vi åpnet ett “Hjerterom” som pårørende og beboere kan benytte seg av. Bilder av dette vil du se i bildekarusellen.
- Hagen vår er stor og blomstrer frodig om sommeren, sammen med blant annet tomatplanter, jordbær, rips, poteter og gressløk. Blomstene plukker vi for å pynte opp innendørs i avdelingene. Hagen benyttes året rundt, men særlig om våren, sommeren og høsten.
- Det er nylig satt opp et stort drivhus som vi håper å benytte oss mer av i årene som kommer.
- Verandaen vår er stor med gode solforhold, med mulighet for skygge.
Kompetanse
Kunnskapene, ferdighetene og holdningene hos våre medarbeidere gjør det trygt å bo hos oss på Lillestrøm bo- og behandlingssenter.
Seksjonsledere og fagsykepleier har ansvar for den døgnkontinuerlige tjenesten. Fag- og kvalitetssykepleier har en nøkkelrolle i å utvikle, sikre og følge opp kvaliteten på personaltjenesten. Rollen kombinerer klinisk fagkompetanse med et systematisk kvalitetsarbeid.
Vi har også to leger som jobber fast på huset. De har god kompetanse på eldre pasienter og med sammensatte problemstillinger. De har faste dager hvor de er innom avdelingene. Ved behov tilbys bistand fra tannlege og tilgang til spesialisthelsetjenesten.
Velferdsteknologi
For å gi best mulig helsehjelp bruker vi velferdsteknologi. Vi benytter Roommate Sensio, som er et hjelpemiddel innen velferdsteknologi som fremmer helse og forebygger uforutsette hendelser. Vi ser at denne teknologien bidrar til trygghet, selvstendighet, mestring og økt kvalitet i helsetilbudet. Vi bruker flere typer velferdsteknologi hos oss:
Lokaliseringsteknologi
Etter en helsefaglig vurdering kan vi koble pasientsmykkene til lokaliseringsteknologi. Denne teknologien kan være aktuelt for pasienter med kognitiv svikt.
Sporing- og lokaliseringsteknologi kan brukes for å spore eller lokalisere pasienter når de er utenfor institusjonen. Dette gir større frihet og økt pasientsikkerhet.

Pasientsmykker
Pasientsmykkene gjør det enkelt å varsle om hjelp. Ved å bruke disse kan pasientene tilkalle hjelp uansett hvor de befinner seg på helsehuset.

Sensorteknologi
Flere pasientrom er utstyrt med sensorteknologi. Dette gjør at vi kan passe på pasientene om natten uten å måtte forstyrre nattesøvnen ved å gå inn på rommene.
Sensorteknologien kan bidra til å redusere og forebygge fall, og å komme raskere til for å hjelpe hvis en pasient har falt.
Trygghetssensor med ulike innstillinger, som kan registrere bevegelser eller lyd. Den har også mulighet for anonymisert kameratilsyn etter avtale eller ved behov (digitale tilsyn).


Aktiviteter
- Ukentlig og månedlig arrangeres det sosiale og kulturelle arrangementer. Vi har mange frivillige som bidrar til med aktiviteter for våre pasienter, både enkeltvis og i fellesskap. Du får mulighet til å delta i aktiviteter som bidrar til en meningsfull hverdag. Kommunens aktivitører utarbeider aktivitetsplaner og følger opp beboerne.
- Libos sykehjem har en egen Facebook-side ("Libos") hvor det legges ut bilder og videoer fra hverdagen.
Tilbud hos oss
Tilleggs- og velværetjenester
- Fotpleier og frisør kommer til huset. Dette er tilbud mot egenbetaling. Personalet bistår med timebestilling.
- Vi tilbyr et utvalg hygieneartikler.
- Gjester kan benytte seg av vårt konsept Restaurant Matglede, hvor vi legger til rette for en hyggelig matopplevelse.
Økonomiske rettigheter
Libos dekker utgifter til:
- Offentlig tannhelsetjeneste
- Medisiner
- Medisinsk forbruksmateriell
- Hjelpemidler
- Transport til og fra behandling/undersøkelser rekvirert av sykehjemmet
Inventar og personlige eiendeler
- Rommene er utstyrt med seng, skap og nattbord.
- Etter avtale kan du ta med enkelte private eiendeler, for eksempel gardiner.
Transport og parkering
Det er parkering hos oss utenfor institusjonen. Gjester og besøkende må registrere parkering på en Ipad i lobbyen. Da vil du ha gratis parkering hos oss. Ansatte må registreres via en app. Det går også busstransport rett utenfor sykehjemmet som gjør det lett å komme frem med kollektivtransport.
Besøkstid
Vi ber om at det tas hensyn til måltider og aktiviteter på sykehjemmet ved besøk.
Les mer om regler og tider for besøk
Kvalitetsstandard
Kvalitetsstandard - Langtidsopphold i institusjon
Langtidsopphold i institusjon er et tilbud til deg som har varige og sammensatte pleie- og omsorgsbehov som ikke kan ivaretas med tjenester i eget hjem.
Du får tilbud om enerom med eget bad.
På institusjonen får du helsehjelp, pleie og omsorg tilpasset ditt behov.
Du får tilbud om aktiviteter som skal bidra til en meningsfull hverdag.
Vårt samarbeid
Pårørende er velkommen på besøk etter seksjonens besøksregler.
Du får en primærkontakt som koordinerer og sørger for at dine behov blir ivaretatt og at kontakten med pårørende opprettholdes.
Innholdet i tjenesten blir utarbeidet i samarbeid med deg og dine pårørende. Ved behov kan du få en vurdering fra fysioterapeut og ergoterapeut.
Ved behov får du legetilsyn fra institusjonslegen, bistand fra tannlege, samt tilgang til spesialisthelsetjenester.
Betaling
Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift. Informasjon om betalingen får du i eget vedtak.
Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift
Mat på institusjon
Sentralkjøkkenet lager maten til institusjonene. På de enkelte institusjonene er det egne kjøkken som tilbereder maten og produserer spesialkost til seksjonene. Maten anrettes og serveres i seksjonene.
Menyen hos oss er satt sammen av faglærte kokker og kvalitetssikret av ernæringsfysiolog. Maten er riktig sammensatt i henhold til ernæringsmessige anbefalinger.
Velvære
Frisør og fotpleier kan benyttes mot egen betaling og vi hjelper til med å bestille time. Vi tilbyr hygieneartikler innenfor vårt sortiment.
Inventar og møbler
Seng og nattbord er standardutstyr på rommet. Etter avtale med seksjonen kan du ta med deg noen av dine private eiendeler.
Ved utflytting må private eiendeler og løsøre hentes innen 48 timer. Ansvaret ligger hos nærmeste pårørende eller verge å bistå med dette. Dersom det ikke blir gjort innenfor angitt frist vil Lillestrøm kommune bestille fjerning av alle eiendelene på boets regning.
Tøy
Vi tilbyr vask av privat tøy som tåler minimum 40 grader i industrivaskemaskin. Ditt private tøy må være merket. Våre institusjoner tar ikke ansvar for umerket tøy eller tøy som ikke tåler maskinvask.
Vi dekker utgifter til:
- Offentlige tannhelsetjenester
- Medisiner
- Medisinsk forbruksmateriell
- Hjelpemidler
- Transport til og fra behandling og undersøkelser, rekvirert av sykehjemmet
Velferdsteknologi
Våre institusjoner benytter seg av velferdsteknologiske løsninger som blir individuelt tilpasset ditt behov.
Hva vi forventer av deg og dine pårørende
Vi forventer at:
- Det oppnevnes en hovedpårørende eller verge som vi har løpende kontakt med.
- Institusjonene har fokus på personsentrert omsorg og ønsker at du og hovedpårørende er delaktig i utarbeidelse av tiltak.
- Pårørende eller din kontaktperson sørger for at ditt private tøy og eiendeler er merket.
- Ved behov for spesielle artikler som vi ikke kan tilby, må du få hjelp av dine pårørende/verge til dette.
- Vi forventer at du og dine pårørende har satt dere inn i informasjon knyttet til oppholdet.
- Vi forventer at du og dine pårørende ønsker å bidra til et godt samarbeid.
Flytting mellom seksjoner og avdelinger kan forekomme etter faglig vurdering.
Når en pasient flytter eller dør er det vedkommende pasient sine pårørende eller verge som er ansvarlig for å fjerne alt av innbo og løsøre innen 48 timer.
Dersom det ikke blir gjort innenfor angitt frist vil Lillestrøm kommune bestille fjerning av alle eiendelene på vedkommende pasients regning.
For sikkerhets skyld
Vi gjør vårt ytterste for å sikre beboeres eiendeler. Institusjonene tar ikke ansvar for private eiendeler som blir borte. Dersom du bruker høreapparat, anbefaler vi deg å tegne egen forsikring på dette.
Hvordan få langtidsopphold i institusjon
Søknad sendes Tjenestetorget
Søknadsskjema finnes siden til Tjenestetorget, eller eller ved henvendelse til Tjenestetorget.
Du kan klage
Klage på tjenesteutførelse rettes til seksjonsleder.
Du kan også klage på vedtak.
Dersom du trenger hjelp til å skrive klage på vedtak kan Tjenestetorget hjelpe til med det. Klagen sendes til Tjenestetorget som vurderer saken på nytt og eventuelt tar saken videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. Klagefristen er 4 uker.
Relevant lovverk
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Helsepersonelloven
- Forskrift om egenandel