Betaling på legevakten
Du må betale en egenandel for behandling ved legevakten. Du må også betale for bandasjer, medisiner og annet utstyr som blir brukt.
Du vil få to fakturaer hvis du har tatt prøver, fått medisin eller brukt forbruksmateriell. Én faktura for utstyr/medisin/forbruksmateriell og én faktura for selve legekonsultasjonen. Vi har ingen fakturagebyr på våre fakturaer.
Legevakten har betalingsautomat fra Convene på venterommet. Dersom du forlater legevakten uten å betale og vi har ditt mobilnummer, tilbyr vi ConvenePay.
Om du ikke får betalt innen fristen på 48 timer, blir det som standard sendt faktura uten gebyr påfølgende virkedag. Faktura kan sendes som elektronisk fakturavarsel på SMS, via Digipost eller som ordinær post.
Les mer om betaling hos lege og frikort
Frikort
Personer med frikort, barn under 16 år, personer i førstegangstjeneste, og gravide som må ha konsultasjon i forbindelse med svangerskapet, trenger ikke å betale egenandel for undersøkelse og behandling. Du må likevel betale for bandasjer, medisiner og annet utstyr som blir brukt.
Frikortet må vises frem ved oppmøte på legevakten.
Har du spørsmål som gjelder betaling eller faktura?
For spørsmål som gjelder faktura mottatt fra legevakten:
- Send e-post til legevaktfaktura@lillestrom.kommune.no
- Eller ring 94 02 20 67 tirsdager og torsdager mellom klokka 09.00 og 11.00.
For spørsmål som gjelder betaling, ta kontakt med CrediCare:
- Fyll ut kontaktskjema på credicare.no
- Eller ring 22 80 70 70
Resepter, sykmelding og journalutskrift
Legevakten skriver bare ut resept på medisiner som gjelder den akutte behandlingen.
Legevakten sykmelder kun for en kort periode. Hvis du trenger forlengelse eller videre oppfølging, må du kontakte fastlegen.
Du kan hente journalutskrift i mottaket etter avtale. For å få utskriften må du vise legitimasjon og betale. Vi sender ikke journalutskrift i posten av hensyn til personvern.
Tilbakemelding og klager
Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du har fått, vil vi gjerne høre fra deg. Klagen bør være skriftlig. Husk at sensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post. Bruk ID-porten for sikker innlogging.
Du kan også klage til Statsforvalteren eller henvende deg til Pasient- og brukerombudet.
Klage på parkeringsgebyr sendes til parkeringsselskapet, ikke til legevakten.
Hva slags helsehjelp har en pasient som ikke er bosatt i Norge, rett til å få dekket? Se helserettigheter for utlendinger i Norge