Om oss
Åråsveien bo- og omsorgssenter ligger på Kjeller, rett ved Kjeller flyplass. Det er en institusjon med langtidsplasser for personer med demens og har totalt 42 plasser, fordelt på tre seksjoner.
Vi er opptatt av å skape et trygt og hyggelig miljø, hvor pasienter, pårørende og ansatte trives. Vi jobber personsentrert og er opptatt av å bli godt kjent med de som bor hos oss, og hva som er viktig for den enkelte pasienten.
På Åråsveien ønsker vi å være innovative og skape tjenester av god kvalitet for pasientene.
Fakta om Åråsveien bo- og omsorgssenter
- 42 pasientrom
Alle rommene våre er enkeltrom med eget bad og dusj. Rommene er møblert med seng og nattbord, og det er hyggelig om man vil ta med noen personlige eiendeler og bilder for å gjøre rommet mer hjemmekoselig.
Åråsveien ligger sentralt på Kjeller og det er fine muligheter for en spasertur i nærområdet. Vi har en koselig sansehage med blomster, ulike vekster og sitteplasser.
Kompetanse
Det er god faglig dekning med sykepleiere og helsefagarbeidere på hver avdeling i tillegg til fagsykepleier. Det er alltid en ansvarshavende sykepleier på vakt.
Lege er til stede tre dager i uken, én dag til legevisitt på hver avdeling.
Åråsveien har fag- og kvalitetssykepleier, som i nært samarbeid med seksjonslederne og fagsykepleierne skal sørge for gjennomføring av forbedrings- og kvalitetsarbeid på sykehjemmet.
Velferdsteknologi
På Åråsveien er det innført velferdsteknologi. Vi har opparbeidet oss gode erfaringer, og ser at denne teknologien bidrar til trygghet og økt kvalitet i helsetilbudet. I dag har vi roommate på alle rom, mulighet for dørstyring og posisjonering. Lillestrøm kommune satser på velferdsteknologi og anlegget er i stadig utvikling.
Dørstyring
Dørstyring innebærer at alle pasientrom vil oppleves som låst fra utsiden. Beboersmykke som pasienten har til sitt rom, vil fungere som en nøkkel for å åpne døren til rommet.
Ansatte kan bruke ansattkort eller ansattsmykke for å åpne døren.
Fra innsiden vil man alltid kunne åpne døren uten smykke eller kort.

Ansattsmykke
Ansatte går med egne alarmknapper som de kan bruke for å tilkalle bistand fra andre ansatte dersom de opplever truende eller vanskelige situasjoner.


Pasientsmykker
Pasientsmykkene gjør det enkelt å varsle om hjelp. Ved å bruke disse kan pasientene tilkalle hjelp uansett hvor de befinner seg på helsehuset.

Sensorteknologi
Flere pasientrom er utstyrt med sensorteknologi. Dette gjør at vi kan passe på pasientene om natten uten å måtte forstyrre nattesøvnen ved å gå inn på rommene.
Sensorteknologien kan bidra til å redusere og forebygge fall, og å komme raskere til for å hjelpe hvis en pasient har falt.
Trygghetssensor med ulike innstillinger, som kan registrere bevegelser eller lyd. Den har også mulighet for anonymisert kameratilsyn etter avtale eller ved behov (digitale tilsyn).


Aktiviteter
På Åråsveien har vi fokus på aktiviteter som kan skape en meningsfull hverdag for den enkelte. Både ukentlig og månedlig arrangeres det sosiale og kulturelle arrangementer. Vi har mange frivillige som bidrar til med aktiviteter for våre pasienter, både enkeltvis og i fellesskap.
Tilbud hos oss
- Frisør og fotterapeut. Dette er tilbud mot egenbetaling.
- Sansehage
- Kultur- og aktivitetstilbud
Transport og parkering
Parkering for besøkende på parkeringsplassene utenfor. Parkering må registreres, og det er 3 timer gratis parkering.
Besøkstid
Pårørende og bekjente er velkommen på besøk innenfor besøkstiden, som er fra kl. 10 - 19 alle dager. Besøkstiden er satt for å skjerme morgenstellet, samt skape ro før sengetid. Individuelle behov kan tilpasses etter avtale.
Kvalitetsstandard
Kvalitetsstandard - Langtidsopphold i institusjon
Langtidsopphold i institusjon er et tilbud til deg som har varige og sammensatte pleie- og omsorgsbehov som ikke kan ivaretas med tjenester i eget hjem.
Du får tilbud om enerom med eget bad.
På institusjonen får du helsehjelp, pleie og omsorg tilpasset ditt behov.
Du får tilbud om aktiviteter som skal bidra til en meningsfull hverdag.
Vårt samarbeid
Pårørende er velkommen på besøk etter seksjonens besøksregler.
Du får en primærkontakt som koordinerer og sørger for at dine behov blir ivaretatt og at kontakten med pårørende opprettholdes.
Innholdet i tjenesten blir utarbeidet i samarbeid med deg og dine pårørende. Ved behov kan du få en vurdering fra fysioterapeut og ergoterapeut.
Ved behov får du legetilsyn fra institusjonslegen, bistand fra tannlege, samt tilgang til spesialisthelsetjenester.
Betaling
Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift. Informasjon om betalingen får du i eget vedtak.
Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift
Mat på institusjon
Sentralkjøkkenet lager maten til institusjonene. På de enkelte institusjonene er det egne kjøkken som tilbereder maten og produserer spesialkost til seksjonene. Maten anrettes og serveres i seksjonene.
Menyen hos oss er satt sammen av faglærte kokker og kvalitetssikret av ernæringsfysiolog. Maten er riktig sammensatt i henhold til ernæringsmessige anbefalinger.
Velvære
Frisør og fotpleier kan benyttes mot egen betaling og vi hjelper til med å bestille time. Vi tilbyr hygieneartikler innenfor vårt sortiment.
Inventar og møbler
Seng og nattbord er standardutstyr på rommet. Etter avtale med seksjonen kan du ta med deg noen av dine private eiendeler.
Ved utflytting må private eiendeler og løsøre hentes innen 48 timer. Ansvaret ligger hos nærmeste pårørende eller verge å bistå med dette. Dersom det ikke blir gjort innenfor angitt frist vil Lillestrøm kommune bestille fjerning av alle eiendelene på boets regning.
Tøy
Vi tilbyr vask av privat tøy som tåler minimum 40 grader i industrivaskemaskin. Ditt private tøy må være merket. Våre institusjoner tar ikke ansvar for umerket tøy eller tøy som ikke tåler maskinvask.
Vi dekker utgifter til:
- Offentlige tannhelsetjenester
- Medisiner
- Medisinsk forbruksmateriell
- Hjelpemidler
- Transport til og fra behandling og undersøkelser, rekvirert av sykehjemmet
Velferdsteknologi
Våre institusjoner benytter seg av velferdsteknologiske løsninger som blir individuelt tilpasset ditt behov.
Hva vi forventer av deg og dine pårørende
Vi forventer at:
- Det oppnevnes en hovedpårørende eller verge som vi har løpende kontakt med.
- Institusjonene har fokus på personsentrert omsorg og ønsker at du og hovedpårørende er delaktig i utarbeidelse av tiltak.
- Pårørende eller din kontaktperson sørger for at ditt private tøy og eiendeler er merket.
- Ved behov for spesielle artikler som vi ikke kan tilby, må du få hjelp av dine pårørende/verge til dette.
- Vi forventer at du og dine pårørende har satt dere inn i informasjon knyttet til oppholdet.
- Vi forventer at du og dine pårørende ønsker å bidra til et godt samarbeid.
Flytting mellom seksjoner og avdelinger kan forekomme etter faglig vurdering.
Når en pasient flytter eller dør er det vedkommende pasient sine pårørende eller verge som er ansvarlig for å fjerne alt av innbo og løsøre innen 48 timer.
Dersom det ikke blir gjort innenfor angitt frist vil Lillestrøm kommune bestille fjerning av alle eiendelene på vedkommende pasients regning.
For sikkerhets skyld
Vi gjør vårt ytterste for å sikre beboeres eiendeler. Institusjonene tar ikke ansvar for private eiendeler som blir borte. Dersom du bruker høreapparat, anbefaler vi deg å tegne egen forsikring på dette.
Hvordan få langtidsopphold i institusjon
Søknad sendes Tjenestetorget
Søknadsskjema finnes siden til Tjenestetorget, eller eller ved henvendelse til Tjenestetorget.
Du kan klage
Klage på tjenesteutførelse rettes til seksjonsleder.
Du kan også klage på vedtak.
Dersom du trenger hjelp til å skrive klage på vedtak kan Tjenestetorget hjelpe til med det. Klagen sendes til Tjenestetorget som vurderer saken på nytt og eventuelt tar saken videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. Klagefristen er 4 uker.
Relevant lovverk
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Helsepersonelloven
- Forskrift om egenandel