Hva er en trygghetsalarm?

En trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet. Alarmen er på størrelse med et lommeur og er enkel i bruk. Du bærer alarmen for å kunne tilkalle hjelp i hjemmet ditt når du trenger det.

Hvordan fungerer en trygghetsalarm? 

Hvis du utløser trygghetsalarmen, blir du koblet til et døgnbemannet responssenter. De vil vurdere situasjonen, nødvendig oppfølgning og behov for å rykke ut. Det er hjemmesykepleien som rykker ut hvis det trengs.

Hvem kan søke: 

  • Søkere som bor hjemme eller oppholder seg i Lillestrøm kommune.
  • Søkere med funksjonsnedsettelser som har behov for hjelp.
  • Søkere med en funksjonsnedsettelse som kan gjøre det vanskelig å bruke vanlig telefon.

Hva koster det? 

Tjenesten prises ut fra husstandens samlede inntekt.

Slik søker du om trygghetsalarm 

Logg inn med bankID for å søke på vegne av deg selv eller for å hjelpe noen å søke.

I søknaden beskriver du dine behov og hva du trenger hjelp til.

Søk helse- og omsorgstjenester for voksne

 

Dersom du ikke har bankID og ikke kan få hjelp til å søke digitalt, kan du sende søknaden i posten. Du trenger ikke logge inn for å laste ned søknaden i PDF-format.

Last ned papirsøknad (PDF)

Klage 

Du kan klage på tjenestene du får fra kommunen. I tillegg kan du klage på eventuelle vedtak vi fatter eller avslag du får. Send klage til Tjenestetorget.

Nyttige lenker

Se oversikt over alle hjemmetjenester